Viestinnän perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KH00AAK30 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Leikkari, Esa |
---|
Opettajatiimi: | Ikola, Johanna |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
KIKO-2013   |
1-K   |
3.0   |
2014-01-02   |
2014-07-31   |
KUTU-2013   |
1-S   |
3.0   |
2013-09-01   |
2013-12-31   |
MK-2013   |
1-S   |
3.0   |
2013-09-01   |
2013-12-31   |
KIKO-2014   |
1-K   |
3.0   |
2015-01-02   |
2015-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
-arvioida omaa viestintäosaamistaan
-tunnistaa oman viestintä- ja persoonallisuustyylinsä ja niiden vaikutuksen vuorovaikutukseen muiden kanssa
-kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana ammattitaitoaan
-hyödyntää saamaansa palautetta
-antaa palautetta, ottaa sitä vastaan ja soveltaa toimintaansa
-toimia kulttuurialan tehtävissä eri rooleissa puhuen ja kirjoittaen
-esittää ja perustella näkemyksensä
-kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
- hyödyntää viestintäkanavia, tekstilajeja ja medioita tarkoituksenmukaisesti
-valmistautua ja osallistua tavoitteellisesti eri viestintä- ja vuorovaikutustilanteisiin
-toimia tavoitteellisesti kulttuurialan vuorovaikutustilanteissa
-osallistua ryhmäviestintään ja johtaa keskusteluja innostavasti
-hankkia ja käyttää alansa tietoa kriittisesti
-työstää kohdeyleisölle kirjallisen ja suullisen esityksen, jota osaa tarvittaessa hav- ainnollistaa visuaalisesti
- tukea ja kannustaa muita työyhteisön jäseniä
-tunnistaa ja tuottaa alansa keskeisiä tekstilajeja
-muokata lähdemateriaalista tilanteen mukaisen tekstin
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 78 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
- oman viestintätyylin ja persoonallisuustyylin havainnointi ja vaikutus vuorovaikutukseen
- sanattoman viestinnän havainnointi ja tulkinta
- ryhmäviestintätilanteet, palaverikäytänteet
- asiatyyli
- referointi ja viittaamisen perusteet
- kulttuurialan tärkeimmät tekstilajit
Opiskelumateriaali
Opettajan jakama materiaali, muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luento-opetus, harjoitukset, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
5 Opiskelija osaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan sekä pystyy viestimään tarkoituksenmukaisesti, luovasti ja persoonallisesti. Opiskelija hankkii tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Opiskelija käyttää kieltä ja visuaalisia ilmaisutapoja luovasti sekä alansa käytänteiden ja suositusten mukaisesti. Opiskelija tukee muita viestintätilanteen osapuolia, luo rohkaisevan, luottamusta herättävän ja kannustavan viestinnän ilmapiirin. Opiskelija osaa etsiä erilaisia viestintätapoja ja viestinnällisiä ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia viestinnän toimintamalleja. Opiskelija käyttää viestintätapoja luovasti ja dialogisesti.
3 Opiskelija pystyy analysoimaan viestintäänsä, arvioimaan omaa viestintäosaamistaan ja muodostamaan tämän pohjalta viestinnällisiä kehittämistavoitteita. Opiskelija osaa hyödyntää palautteessa osoitettuja vahvuusalueitaan. Opiskelija osaa soveltaa alansa tekstimalleja ja ohjeita tilanteisiin sopivalla tavalla. Opiskelija kuuntelee, havainnoi ja tulkitsee viestejä analyyttisesti ja muuttaa toimintatapojaan joustavasti kuullun ja havaitun perusteella. Opiskelija osaa toimia viestinnässään dialogisesti ja rakentaa osallistujien välille vuorovaikutusta esim. puheenvuoroja siirtämällä. Opiskelija hankkii alansa tietoa ja soveltaa sitä kriittisesti ja monipuolisesti. Opiskelija osaa työstää tavoitteellisen kirjallisen, suullisen, visuaalisen tai multimodaalisen esityksen kohdeyleisölle ja hyödyntää erilaisia ilmaisutapoja esityksessään.
1 Opiskelija pystyy nimeämään ja arvioimaan oman viestintänsä ominaispiirteitä ja omia taitojaan saamiensa ohjeiden ja palautteen perusteella. Opiskelija osaa vastaanottaa saamaansa palautetta ja muuttaa omaa viestintäänsä palautteen huomioiden. Opiskelija osaa laatia työyhteisönsä tekstit saamiensa ohjeiden ja mallien mukaisesti. Opiskelija osaa nimetä työkeskustelujen keskeiset menettelytavat ja toimia keskustelun osallistujana niiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa keskustelutaidon piirteitä. Opiskelija osaa esittää ja perustella näkemyksensä sekä antaa ja ottaa vastaan palautetta. Opiskelija toimii annettujen ohjeiden ja toimintatapojen mukaisesti ja laatii tekstejä vuorovaikutuskumppaninsa huomioiden. Opiskelija tuntee plagioinnin, siteeraamisen ja referoinnin erot.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen 40 %; kirjalliset tehtävät 30 %; tentti 30 %
Takaisin