Asiantuntijaorganisaation ja palvelujen johtaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KG30KEJO07 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | Ylempi AMK |
Laajuus: | 4.0 op |
Vastuuopettaja: | Heikkilä, Asta |
---|
Opettajatiimi: | Heikkilä, Asta |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
KEJO-2016   |
1-S   |
3.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
KEJO-2016   |
1-K   |
1.0   |
2017-01-01   |
2017-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida organisaatiokulttuurin, arvojen, etiikan ja työyhteisön moninaisuuden merkitystä organisaation johtamisessa ja toiminnassa,
- analysoida ja arvioida sosiaali- ja terveyspalveluprosesseja sekä suunnitella toimenpiteitä moniammatillisissa verkostoissa palvelujen asiakaslähtöisyyden ja vaikuttavuuden lisäämiseksi, sekä
- vertailla eri laatujärjestelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta sosiaali- ja terveyspalveluihin.
Opiskelijan työmäärä
106 h yhteensä; ilmoitetaan tarkemmin opintojakson alussa
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
Organisaatiokulttuuri, arvot ja etiikka organisaation johtamisessa ja toiminnassa
Moninaisuuden johtaminen työyhteisössä
Asiakaslähtöisten ja vaikuttavien sosiaali- ja terveyspalveluiden johtaminen
Laatu, laatujärjestelmät ja laadun johtaminen
Verkostoissa toimiminen ja verkostojohtaminen
Opiskelumateriaali
Hahtela, N. 2015. Workplace Culture in Primary Health Care. The connection to nursing-sensitive outcomes. Academic Dissertation. University of Tampere, School of Health Sciences, Finland. Acta Electronica Universitatis Tamperensis 1607. Tampere: Tampere University Press. Saatavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9962-3
Holopainen, A., Junttila, K., Jylhä, V., Korhonen, A. & Seppänen, S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Helsinki: Fioca Oy.
Ikola-Norrbacka, R. 2011. Eettinen julkisjohtaminen. Teoksessa Hyyryläinen, E. & Viinamäki, O-P. (toim.) Julkinen hallinto ja julkinen johtaminen. Juhlakirja professori Ari Salmisen 60-vuotispäivän kunniaksi. Acta Wasaensia no 238, Julkisjohtaminen 16, s. 88–103. Saatavissa: http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-340-0.pdf
Etene 2011. Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta. Etene-julkaisuja 32. Saatavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3195-4
Kuntaliitto 2014. Tartu verkkoon - työvälineitä verkostojen johtamiseen ja kehittämiseen. Helsinki: Suomen Kuntaliitto. Saatavissa: http://flash.kunnat.net/2014/tartuverkkoon/#1/z
Kuntaliitto 2011. Terveydenhuollon laatuopas. Kuntaliiton verkkojulkaisu. Helsinki. Saatavissa: http://hoidonvaikuttavuus.fi/wordpress/wp-content/uploads/2014/02/Tlaatuopas.pdf
Sosiaali- ja terveysministeriö 2013. Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2013:11. Saatavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3415-3
Tevameri, T. & Kallio, T. 2009. Matriisi- ja prosessimainen toimintatapa sairaalaorganisaatioiden uudelleenkehittämisessä. Hallinnon Tutkimus 1, 15-32.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut, ryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu Moodlessa
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelija on pystynyt hyödyntämään kurssin peruskäsitteistöä opintojaksotehtävässään.
Hyvä taso (3-4):
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja on osoittanut kykyä kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan: Opiskelija on pystynyt kehittämään luovia ratkaisuja opintojaksotehtävässään.
Kiitettävä taso (5):
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista erinomaisesti ja on osallistunut erittäin aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja on osoittanut kykyä monipuolisesti ja kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan: Opiskelija on pystynyt kehittämään luovia ratkaisuja opintojaksotehtävässään.
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähijaksolla, ryhmätehtäviin ja itsenäisiin tehtäviin
Takaisin