Asiantuntijaorganisaation ja palvelujen johtaminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG30KEJO07
Tyyppi: Pakollinen
Taso: Ylempi AMK
Laajuus: 4.0 op
Vastuuopettaja: Heikkilä, Asta
Opettajatiimi: Heikkilä, Asta
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
KEJO-2016   1-S   3.0   2016-08-01   2016-12-31  
KEJO-2016   1-K   1.0   2017-01-01   2017-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida organisaatiokulttuurin, arvojen, etiikan ja työyhteisön moninaisuuden merkitystä organisaation johtamisessa ja toiminnassa,
- analysoida ja arvioida sosiaali- ja terveyspalveluprosesseja sekä suunnitella toimenpiteitä moniammatillisissa verkostoissa palvelujen asiakaslähtöisyyden ja vaikuttavuuden lisäämiseksi, sekä
- vertailla eri laatujärjestelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta sosiaali- ja terveyspalveluihin.

Opiskelijan työmäärä

106 h yhteensä; ilmoitetaan tarkemmin opintojakson alussa

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita

Sisältö

Organisaatiokulttuuri, arvot ja etiikka organisaation johtamisessa ja toiminnassa
Moninaisuuden johtaminen työyhteisössä
Asiakaslähtöisten ja vaikuttavien sosiaali- ja terveyspalveluiden johtaminen
Laatu, laatujärjestelmät ja laadun johtaminen
Verkostoissa toimiminen ja verkostojohtaminen

Opiskelumateriaali

Hahtela, N. 2015. Workplace Culture in Primary Health Care. The connection to nursing-sensitive outcomes. Academic Dissertation. University of Tampere, School of Health Sciences, Finland. Acta Electronica Universitatis Tamperensis 1607. Tampere: Tampere University Press. Saatavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9962-3

Holopainen, A., Junttila, K., Jylhä, V., Korhonen, A. & Seppänen, S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Helsinki: Fioca Oy.

Ikola-Norrbacka, R. 2011. Eettinen julkisjohtaminen. Teoksessa Hyyryläinen, E. & Viinamäki, O-P. (toim.) Julkinen hallinto ja julkinen johtaminen. Juhlakirja professori Ari Salmisen 60-vuotispäivän kunniaksi. Acta Wasaensia no 238, Julkisjohtaminen 16, s. 88–103. Saatavissa: http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-340-0.pdf

Etene 2011. Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta. Etene-julkaisuja 32. Saatavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3195-4

Kuntaliitto 2014. Tartu verkkoon - työvälineitä verkostojen johtamiseen ja kehittämiseen. Helsinki: Suomen Kuntaliitto. Saatavissa: http://flash.kunnat.net/2014/tartuverkkoon/#1/z

Kuntaliitto 2011. Terveydenhuollon laatuopas. Kuntaliiton verkkojulkaisu. Helsinki. Saatavissa: http://hoidonvaikuttavuus.fi/wordpress/wp-content/uploads/2014/02/Tlaatuopas.pdf

Sosiaali- ja terveysministeriö 2013. Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2013:11. Saatavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3415-3

Tevameri, T. & Kallio, T. 2009. Matriisi- ja prosessimainen toimintatapa sairaalaorganisaatioiden uudelleenkehittämisessä. Hallinnon Tutkimus 1, 15-32.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, ryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu Moodlessa

Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelija on pystynyt hyödyntämään kurssin peruskäsitteistöä opintojaksotehtävässään.

Hyvä taso (3-4):
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja on osoittanut kykyä kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan: Opiskelija on pystynyt kehittämään luovia ratkaisuja opintojaksotehtävässään.

Kiitettävä taso (5):
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista erinomaisesti ja on osallistunut erittäin aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja on osoittanut kykyä monipuolisesti ja kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan: Opiskelija on pystynyt kehittämään luovia ratkaisuja opintojaksotehtävässään.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähijaksolla, ryhmätehtäviin ja itsenäisiin tehtäviin

Takaisin