Markkinoinnin juridiikka

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KD07CMOI001
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 2.0 op
Vastuuopettaja: Salonen, Marja
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
LITAKO-2013   2-S   2.0   2014-09-01   2014-12-31  
LITAKO-2014   2-S   2.0   2015-08-01   2015-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää, mitkä säädökset on otettava huomioon sekä kuluttajille suunnatussa että B2B-markkinoinnissa. Hän tietää tuotteen turvallisuutta ja tuotevastuuta säätelevien lakien sisällöt. Opiskelija osaa suunnitella lainmukaisen tavaramerkin. Hän tietää, miten henkilötietoja saa käsitellä markkinointitutkimusta tehtäessä. Opiskelija tietää tekijänoikeuden merkityksen digitaalisessa markkinoinnissa. Hän osaa etsiä itsenäisesti ratkaisuja markkinointiin liittyviin oikeudellisiin ongelmiin ja soveltaa niitä käytäntöön.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: noin 52 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 20 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 32 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Oikeustieteen opinnot virtuaaliyritystoiminnassa.

Sisältö

- kuluttajansuojalaki (38/1978)
- laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa (1061/1978)
- tuotevastuulaki (694/1990)
- laki kulutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta (75/2004)
- tekijänoikeuslaki (404/1961)
- tavaramerkkilaki (7/1964

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, oikeustapaus- ja tiedonhakuharjoitukset.

Arviointikriteerit

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella sekä kuluttajiin että toiseen elinkeinonharjoittajaan kohdistuvan markkinoinnin niin, että se on lain mukaista. Hän osaa soveltaa markkinointiin liittyviä lakeja käytäntöön. Opiskelija osaa tehdä markkinointitutkimuksen niin, että ei riko kuluttajien yksityisyydensuojaa. Hän osaa markkinoida tuotteita tietoverkossa siten, ettei riko tekijänoikeussäännöksiä.
Hyvä (4-3)
Opiskelija osaa suunnitella sekä kuluttajiin että toiseen elinkeinonharjoittajaan kohdistuvan markkinoinnin lakeja noudattaen. Hän osaa soveltaa keskeisiä markkinointiin liittyviä lakeja käytäntöön. Opiskelija osaa tehdä markkinointitutkimuksen niin, että ottaa huomioon kuluttajien yksityisyydensuojan. Hän osaa markkinoida tuotteita tietoverkossa siten, että ottaa tekijänoikeussäännökset huomioon.
Tyydyttävä (2-1)
Opiskelija osaa suunnitella sekä kuluttajiin että toiseen elinkeinonharjoittajaan kohdistuvan markkinoinnin ottaen lainsäädännön huomioon. Opiskelija osaa yhdistää markkinointitutkimukseen kuluttajien yksityisyydensuojan. Hän osaa yhdistää tekijänoikeussäännökset tuotteiden markkinointiin tietoverkossa.

Arviointimenetelmät

Tentti.

Harjoittelu

Ei harjoittelua.

Takaisin