Markkinoinnin juridiikka
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KD07CMOI001 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 2.0 op |
Vastuuopettaja: | Salonen, Marja |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
LITAKO-2013   |
2-S   |
2.0   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
LITAKO-2014   |
2-S   |
2.0   |
2015-08-01   |
2015-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää, mitkä säädökset on otettava huomioon sekä kuluttajille suunnatussa että B2B-markkinoinnissa. Hän tietää tuotteen turvallisuutta ja tuotevastuuta säätelevien lakien sisällöt. Opiskelija osaa suunnitella lainmukaisen tavaramerkin. Hän tietää, miten henkilötietoja saa käsitellä markkinointitutkimusta tehtäessä. Opiskelija tietää tekijänoikeuden merkityksen digitaalisessa markkinoinnissa. Hän osaa etsiä itsenäisesti ratkaisuja markkinointiin liittyviin oikeudellisiin ongelmiin ja soveltaa niitä käytäntöön.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: noin 52 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 20 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 32 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Oikeustieteen opinnot virtuaaliyritystoiminnassa.
Sisältö
- kuluttajansuojalaki (38/1978)
- laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa (1061/1978)
- tuotevastuulaki (694/1990)
- laki kulutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta (75/2004)
- tekijänoikeuslaki (404/1961)
- tavaramerkkilaki (7/1964
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, oikeustapaus- ja tiedonhakuharjoitukset.
Arviointikriteerit
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella sekä kuluttajiin että toiseen elinkeinonharjoittajaan kohdistuvan markkinoinnin niin, että se on lain mukaista. Hän osaa soveltaa markkinointiin liittyviä lakeja käytäntöön. Opiskelija osaa tehdä markkinointitutkimuksen niin, että ei riko kuluttajien yksityisyydensuojaa. Hän osaa markkinoida tuotteita tietoverkossa siten, ettei riko tekijänoikeussäännöksiä.
Hyvä (4-3)
Opiskelija osaa suunnitella sekä kuluttajiin että toiseen elinkeinonharjoittajaan kohdistuvan markkinoinnin lakeja noudattaen. Hän osaa soveltaa keskeisiä markkinointiin liittyviä lakeja käytäntöön. Opiskelija osaa tehdä markkinointitutkimuksen niin, että ottaa huomioon kuluttajien yksityisyydensuojan. Hän osaa markkinoida tuotteita tietoverkossa siten, että ottaa tekijänoikeussäännökset huomioon.
Tyydyttävä (2-1)
Opiskelija osaa suunnitella sekä kuluttajiin että toiseen elinkeinonharjoittajaan kohdistuvan markkinoinnin ottaen lainsäädännön huomioon. Opiskelija osaa yhdistää markkinointitutkimukseen kuluttajien yksityisyydensuojan. Hän osaa yhdistää tekijänoikeussäännökset tuotteiden markkinointiin tietoverkossa.
Arviointimenetelmät
Tentti.
Harjoittelu
Ei harjoittelua.
Takaisin