Tiedonhankinta ja -haku
Rakennetyyppi: | Opintojakson osa |
Koodi: | KH18ASTP022 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 6.0 op |
Vastuuopettaja: | Haasio, Ari |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee tiedonhankintaprosessin eri vaiheet niin teoreettisen ymmärryksen kuin käytännön sovellusten tasolla. Hän kykenee analyyttisesti erittelemään prosessin eri vaiheet, niihin vaikuttavat tekijät sekä pohtimaan tiedontarpeiden ja tiedonhankinnan välisiä keskinäissuhteita teorian ja käytännön tasolla. Osallistuja hallitsee myös monipuolisen tiedonhaun eri menetelmät ja on kykenevä käyttämään parhaita mahdollisia hakumenetelmiä kulloisessakin hakutilanteessa. Hän hallitsee keskeisten tieteellisten viite- ja artikkelitietokantojen sekä tilastolähteiden yms. käytön.
Opiskelijan työmäärä
Luennot 40 h, työpaja 14 h, verkkotyöskentely 102 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Tiedonhaun perusteet
Sisältö
- Tiedonhankintatutkimuksen keskeiset teoreettiset mallit
- Tiedon ja informaation väliset keskinäissuhteet
- Tieteelliset tietokannat
- Tiedonhaun teoriaa – syventävä osio
- Tiedonhaun käytänteiden syventävä osio
Opiskelumateriaali
-Olson, Hope A.: The Power to name
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=69537
-Chatman, Elfreda: A Theory of life in the round. Journal of the American Society for Information Science. march 1999, pp. 207-217.
Saatavana: http://libts.seamk.fi:2048/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=lls&AN=502818016&site=ehost-live&scope=site (Ebsco)
- Talja, S., Tuominen, K. & Savolainen, R. "Isms" in information science: constructivism, collectivism and constructionism. Journal of Documentation (61) 1, 2005.
Saatavana: http://dx.doi.org/10.1108/00220410510578023(Emerald)
Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, verkkotyöskentely, tiedonhaun työpaja ja asiakastehtävä.
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tilastollisia ja tieteellisiä tietokantoja ja löytää asiakkaan haluaman materiaalin. Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa käytäntöön tiedonhaun prosessimalleja.
Hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee perusteellisesti keskeiset tieteelliset ja tilastolliset tietokannat ja selviytyy niiden haasteellisesta käytöstä asiakastilanteissa. Opiskelija osaa analyyttisesti pohtia keskeisten tiedonhankintamallien merkitystä ja reflektoimaan niitä omaan työhönsä.
Kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää niin käytännön kuin teoriankin tasolla tiedonhankintamallien sisällöt ja kykenee kriittisesti ja analyyttisesti soveltamaan niitä sekä osaa reflektoida niitä työssään. Hän kykenee myös mallintamaan omaa tiedonhankintakäyttäytymistään ja soveltamaan malleja kirjastoammatillisessa työssä niin tiedonhankinnan kuin muistiorganisaatioiden kehittämisenkin kannalta. Lisäksi hänen tietokantojen hallintansa niiden käyttäjänä ammatillisesti vaativissa tilanteissa vastaa vaativissa hakutehtävissä tarvittavia tietoja ja taitoja.
Arviointimenetelmät
Verkkotehtävät 40 %, asiakastehtävä 20 %, tentit 40 %.
Harjoittelu
Opintojakson osaan ei sisälly harjoittelua.
Takaisin