Lehtigrafiikka
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KH14BAGR26 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 8.0 op |
Vastuuopettaja: | Savola, Esa |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
MK-2013   |
2-S   |
8.0   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa aiempien opintojaksojen (typografia, kuvainformaatio, kuvitus 1) tietoja ja taitoja suunnitellessaan monisivuisia ja erilaisita osista koostuvia lehdiksi tai esitteiksi määriteltäviä graafisia tuotteita.
- Opiskelija osaa suunnitella taittopohjan, kuvankäyttösuunnitelman ja laatia typografiset ratkaisut monisivuisiin painotuotteisiin ja käyttöliittymän laajaan verkossa julkaistavaan vastaavaan tuotteeseen. Hän näkee, että vaikka yhdessä ja samassa tuotteessa on eri osia, jotka vaativat erilaista visuaalista ilmiasua, koko tuotteen eri osineen tulee kuitenkin pysyä sukunäköisenä.
- Opiskelija hahmottaa, miten erityyppiset monisivuiset painotuotteet eroavat toisistaan ja miten ne vaativat erilaisia taitollisia ratkaisuja ja kykenee toimimaan tämän mukaan osoittaen taitonsa harjoitustehtävissä. Opiskelija pystyy perustelemaan valintojaan myös verbaalisesti.
- Opiskelija pystyy sanallisesti analysoimaan näkemistään laajoista graafisista tuotteista, millaisille periaatteille ne rakentuvat ja perustelemaan omat vastaavat valintansa ammatillisesti osittaen tämän taidon harjoitustehtävissä ryhmässä kommunikoidessaan
- Opiskelija pystyy toteuttamaan taittonsa painovalmiiksi tuotteeksi ryhmätyönä, pyytää tarjoukset sekä kommunikoida (mahdollisen asiakkaan ja) painolaitoksen kanssa
- Opiskelija osaa myös tehdä verkkolehtiä ja ottaa huomioon painettujen ja verkossa julkaistavien viestintämuotojen erityisvaatimukset
- Opiskelija hankkii itsenäisesti tietoa po. alueilta liittäen tiedonhankintansa tulokset arvosteltaviin tehtäviinsä dokumentoidusti
- Parhaimmillaan opiskelija pystyy hakemaan uusia tapoja ratkaista viestinnällis-muotoilullisia ongelmia - myös sellaisia, joita ei ole koskaan ennen kokeiltu. Tässä hän kykenee ottamaan huomioon, mitä hän häviää tai voittaa poiketessaan konventiosta, ja ilmaisemaan tämän sanallisesti.
Opiskelijan työmäärä
Luennot 8 h, ekskursio 8h, ohjatut harjoitukset 128 h, itsenäinen opiskelu 64 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Graafisen muotoilun perusteet, Typografia
Sisältö
Taitto julkaisuvalmiiksi oli kyseessä painettava tai verkossa julkaistava tuote
Taiton funktiot laajan tuotteen eri osissa
Viestinnällisen sisällön vaikutus taittoon/ taittoon ja käyttöliittymään
Yhteistyö (asiakkaan ja) tuotantoon osallistuvien tahojen kanssa
Opiskelumateriaali
Itsenäinen tiedonhankinta
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
luennot, ekskursio, harjoitukset, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
T1
Suunnitteluprosessi etenee väkinäisesti, sen eri vaiheet eivät kytkeydy toisiinsa, oman tekemisen ja ohjauksen suhde on epätasapainossa, tuotoksen tavoitteet ja vaatimukset eivät jäsenny selkeästi, toimeksiannon taustat ja muotoilutyön tiedonkeruu ja analysointi puutteellista, tuotoksen määrä ja laatu (tuotos rutiininomainen, väkinäinen ja iteraatio vähäistä) vaatimattomia suhteessa tehtävään käytettyyn aikaan, esittelyt (esim. asiakastapaamiset, portfoliot, välipalautukset, ohjauskritiikit, loppupalautus, täydentävät palautukset yms.) vaatimattomia (kattavuus, visuaalinen ja kirjallinen laatu) ja väkinäisiä.
T2
Suunnitteluprosessi etenee tyydyttävästi, sen eri vaiheiden kytkeytymisessä on puutteita, oman tekemisen ja ohjauksen suhde on joiltakin osin puutteellista, tuotoksen tavoitteet ja vaatimukset jäsentyvät keskeisiltä osiltaan tyydyttävästi, toimeksiannon taustat ja muotoilutyön tiedonkeruu ja analysointi tyydyttävää mutta kritiikitöntä, tuotoksen määrä ja laatu (tuotos rutiininomainen, piirteitä persoonallisuudesta ja vaatimatonta iteraatiota) tyydyttäviä suhteessa tehtävään käytettyyn aikaan, esittelyt (esim. asiakastapaamiset, portfoliot, välipalautukset, ohjauskritiikit, loppupalautus, täydentävät palautukset yms.) tyydyttäviä (kattavuus, visuaalinen ja kirjallinen laatu) ja melko luontevia.
H3
Suunnitteluprosessi etenee melko hyvin, sen eri vaiheet erottuva hyvin toisistaan, oman tekemisen ja ohjauksen suhde on pääosin tasapainossa, tuotoksen tavoitteet ja vaatimukset jäsentyvät keskeisiltä osiltaan hyvin, toimeksiannon taustat ja muotoilutyön tiedonkeruu ja analysointi hyvää ja lähdekritiikki tyydyttävää, tuotoksen määrä ja laatu (tuotoksessa omaleimaisuutta, persoonallisuutta ja hyvää iteraatiota) enimmäkseen hyviä suhteessa tehtävään käytettyyn aikaan, esittelyt (esim. asiakastapaamiset, portfoliot, välipalautukset, ohjauskritiikit, loppupalautus, täydentävät palautukset yms.) hyviä (kattavuus, visuaalinen ja kirjallinen laatu) ja luontevia.
H4
Suunnitteluprosessi etenee hyvin, sen eri vaiheet hallitaan hyvin ja ne tukevat toisiaan, oman tekemisen ja ohjauksen suhde on hyvin hallittu, tuotoksen tavoitteet ja vaatimukset jäsentyvät kaikilta osiltaan hyvin, toimeksiannon taustat ja muotoilutyön tiedonkeruu ja analysointi hyvää, monipuolista ja lähdekritiikki hyvää, tuotoksen määrä ja laatu (tuotos selkeästi omaleimainen, persoonallinen ja rikas iteraatioltaan) kiistattoman hyviä suhteessa tehtävään käytettyyn aikaan, esittelyt (esim. asiakastapaamiset, portfoliot, välipalautukset, ohjauskritiikit, loppupalautus, täydentävät palautukset yms.) erittäin hyviä, (kattavuus, visuaalinen ja kirjallinen laatu) luontevia ja omaleimaisia.
K5
Suunnitteluprosessi itsenäisesti hallittu, sen eri vaiheet hallitaan hyvin ja ne tukevat toisiaan,, oman tekemisen ja ohjauksen suhde on erinomaisessa tasapainossa, tuotoksen tavoitteet ja vaatimukset jäsentyvät kaikilta osiltaan erinomaisesti, toimeksiannon taustat ja muotoilutyön tiedonkeruu ja analysointi erinomaista, monipuolista ja lähdekritiikki erinomaista, tuotoksen määrä ja laatu (tuotoksessa erittäin omaleimainen, persoonallinen ja loppuun asti iteroitu) erinomaisia suhteessa tehtävään käytettyyn aikaan, esittelyt (esim. asiakastapaamiset, portfoliot, välipalautukset, ohjauskritiikit, loppupalautus, täydentävät palautukset yms.) kiitettäviä, (kattavuus, visuaalinen ja kirjallinen laatu) luonnekkaita ja omaleimaisia.
Arviointimenetelmät
työpajatyöskentelyn tuotokset 100%
Takaisin