Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
- tunnistaa kuluttamiseen liittyvien lifestyleryhmien erityispiirteitä ja osaa käyttää erilaisia segmentointimenetelmiä
- hankkia eri lähteistä kuluttajiin, kilpailijoihin ja materiaaleihin liittyvää tietoa ja osaa analysoida sitä.
- käyttää soveltuvia tiedonhankintamenetelmiä ja käyttää niistä saatua tietoa hyväkseen omassa suunnittelutyössään.
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita ja käyttää emotionaalisen muotoilun näkökulmia suunnittelutyössään
Opiskelijan työmäärä
luennot ja ohjatut harjoitukset 90 h, itsenäinen opiskelu 40 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
- olemassa olevan tiedon hankinta (tutkimukset)
- kyselyn laadinta ja purku
- sisällönanalyysi
- kuva-analyysi
- funktioanalyysi
- esitelmä
Opiskelumateriaali
Donald A. Norman: Emotional Design, Why we love (or hate) everyday things. 2005
Ann Thorpe: The Designer´s Atlas of Sustainability. Charting the conceptual Landscape through Economy, Ecology and Culture. 2007
Artikkelit
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
luennot, ryhmätyöt, tentti, itsenäinen työskentely
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Arviointi koostuu seuraavista osioista: osallistuminen luennoille, harjoitustehtävät, esitelmä, tentti.
kirjalliset kokeet 50 % + harjoitukset ja oppimistehtävät 50 %