Päihdeongelmat, rikollisuus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KF08CHO0920 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 8.0 op |
Vastuuopettaja: | Kohtamäki, Tiina |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2013   |
2-S   |
8.0   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
SOSALA-2014   |
2-S   |
8.0   |
2015-08-01   |
2015-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa nimetä yksilön toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä päihdeongelmien ja rikollisuuden näkökulmasta. Hän osaa hankkia tietoa päihdeongelmiin ja rikollisuuteen liittyvistä ilmiöistä. Opiskelija pohtii ohjatusti omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 208 tuntia
- mistä itsenäinen tehtävä 39 h
- työpajatyöskentely 156 h
- työpajan tuotos 13 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Sosiaalialan koulutusohjelman ensimmäisen vuoden opinnot pääosin. Harjoittelu: sosiaalista turvallisuutta tuottavat palvelut.
Sisältö
Yksilön yhteiskuntasuhteen tarkastelu toimintakyvyn ja osallisuuden näkökulmasta:
- Poikkeavuus, syrjäytyminen, alakulttuuri
- Laillisuus, laittomuus, rikollisuus
- Väkivalta
- Riippuvuus
- Päihteet
- Päihteet ja rikollinen elämäntapa
- Ennaltaehkäisy, hoito ja kuntoutus
Opiskelumateriaali
- Laine, M. 2007. Kriminologia ja rankaisun sosiologia. Helsinki: Tietosanoma
ja
- Irti päihdeongelmista. 2009. Tammi, T., Aalto, M. & Koski-Jännes, A. (toim.). Helsinki: Edita
tai
- Ikääntyminen ja päihteet. Ammatillisia kohtaamisia arjessa 2010. Nykky T., Heino T., Myllymäki E.& Rinne T. (toim.) Helsinki: Kirjapaja
tai
- Rahapelaaminen, pelaamisen aiheuttamat ongelmat ja niiden yhteys elintapoihin. Tutkimus työikäisistä suomalaisista vuonna 2008. Piispa, M., Laitalainen, E., Helakorpi, S., Halme, J., Alho, H. & Uutela, A. (toim.) Helsinki: THL. saatavana: http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/295fc98c-8911-4656-88b0-4ec08da9645b
tai
-Seppilä, S & Tillanen, S. 2009. Kiellettyä, mutta suvaittua: Kaksi puolta väkivallan kulttuurin ytimestä. Vaajakoski: Gummerus Kirjapaino Oy
tai
-Maunu, A. 2012. Ryyppäämällä ryhmäksi? Ehkäisevän päihdetyön karttalehtiä nuorten ja nuorten aikuisten juomiskulttuureihin. EHYT ry
tai
Varjonen, ., Tanhua, H. & Forsell, M. 2014. Huumetilanne Suomessa 2013. THL. Saatavana: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-123-5
tai
Addiktioyhteiskunta: riippuvuus aikamme ilmiönä 2013. Tammi, T. & Raento, P. (toim.) Helsinki: Gaudeamus
tai
Alkoholi- ja päihdehaitat läheisille, muille ihmisille ja yhteiskunnalle 2013. Warpenius, M., Holma, M. & Tigersted, C. (toim.) THL. Saatavana: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-519-2
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Työpajatyöskentely: ongelmalähtöinen, yhteistoiminnallinen opiskelu, ohjattu opiskelu, yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentely, keskustelut, asiantuntijavierailut. Ennakko-oppimistehtävä.
Arviointikriteerit
Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä yksilön toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä päihdeongelmien ja rikollisuuden näkökulmasta. Hän osaa hankkia tietoa päihteiden käytöstä, päihdeongelmista ja rikollisuudesta. Opiskelija pohtii ohjatusti omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää yksilön toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä päihdeongelmien ja rikollisuuden taustalta. Hän osaa havainnoida ja hankkia tietoa sekä pohtii omia käsityksiään suhteessa päihteiden käyttöön, päihdeongelmiin ja rikollisuuteen. Opiskelija osaa pohtia omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa ammattieettisesti.
Taso 5:
Opiskelija analysoi monipuolisesti yksilön toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä päihdeongelmien ja rikollisuuden taustalta. Hän osaa selittää päihteiden käytön syitä ja seurauksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Hän osaa havainnoida ja hankkia tietoa kriittisesti ja analysoiden sekä pohtia monipuolisesti omia käsityksiään suhteessa päihteiden käyttöön, päihdeongelmiin ja rikollisuuteen. Opiskelija tarkastelee ja arvioi omia arvoja ja asenteitaan sekä toimintaansa ammattieettisestä näkökulmasta. Opiskelija osaa huomioida yksilön ainutkertaisuuden.
Arviointimenetelmät
Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista osista: kirjallisuustehtävä, itsenäinen tiedon hankinta, ryhmätyöt, keskustelut ja ryhmäkohtaiset referaatit. Ennakko-oppimistehtävä.
Takaisin