Pedagogisten ryhmien ohjaaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | SOSATO20 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 4.0 op |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2015   |
2-S   |
4.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
SOSALA-2016   |
2-S   |
4.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa nimetä ryhmädynamiikan lainalaisuuksia sekä ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa määritellä pedagogisen ryhmätoiminnan tarpeita. Lisäksi hän osaa määritellä, miten pedagogisen ryhmätoiminnan avulla voidaan ohjata asiakasryhmää löytämään uusia tietoja ja taitoja erilaisten elämänvaiheiden edellyttämiin valmiuksiin ja henkilökohtaiseen kehittymiseen. Opiskelija osaa rakentaa opetuksellisen tai ohjauksellisen toimintakokonaisuuden asiakasryhmän tarpeet huomioiden. Hän osaa asettaa toiminnan tavoitteet, määrittää opiskeltavan sisällön ja valita soveltuvat menetelmät. Hän osaa tarkastella dialogisuuden ja osallistavuuden merkitystä pedagogisessa prosessissa. Opiskelijalla on valmiudet ohjata asiakasryhmiä pedagogisia menetelmiä käyttäen.edistää ryhmän toimintaa siten, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu ja mahdolliset ristiriitatilanteet ratkaistaan rakentavasti.
Opiskelijan työmäärä
106 tuntia, josta
- luennot 40 tuntia
- ohjatut harjoitukset 40 tuntia
- itsenäinen opiskelu 26 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin
Sisältö
- ryhmätyö sosiaalityön menetelmänä
- ryhmädynamiikka, ryhmäprosessi
- tavoitteellinen ryhmän ohjaaminen
- pedagogisen prosessin suunnittelu ja toteuttaminen
- pedagogiset ryhmämenetelmät sosionomin työssä, esim. kasvussa ja kehityksessä, tiedoissa ja taidoissa ohjaaminen, elämänvaiheisiin liittyvä valmennus, ryhmämuotoinen tiedottaminen
Opiskelumateriaali
- Toseland, R. W. & Rivas, R. F. 2012. An Introduction to Group Work Practice. Seventh Edition).
- Bolgova, A. 2007. Monikulttuurisen ryhmän ohjaus.
- Kataja, J. 2011. Ryhmä liikkeelle!: toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi.
- Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen.
- Saloviita, T. 2006. Yhteistoiminnallinen oppiminen ja osallistava kasvatus.
- Lisäksi mahdollinen muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
- luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmänohjausharjoitukset
- ohjauharjoitukset toteutetaan soveltuvan asiakasryhmän parissa
- ohjauharjoitukset raportoidaan ja esitellään seminaarissa
Arviointikriteerit
Arviointi 1-5.
Taso 5:
Opiskelija osaa tarkastella ryhmädynamiikan lainalaisuuksia moniulotteisesti. Lisäksi opiskelija osaa arvioida ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavia tekijöitä sekä erotella erilaisten pedagogisten ryhmätoimintojen tarpeita. Opiskelija osaa rakentaa opetuksellisen tai ohjauksellisen toimintakokonaisuuden ja analysoida kyseisen toiminnan tavoitteita ja käytettyjä pedagogisia menetelmiä. Opiskelija osaa tarkastella omaa ja ryhmän toimintaa reflektiivisesti sekä arvioida ryhmätoiminnan oppimista ja osallisuutta vahvistavia tekijöitä.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa tarkastella ryhmädynamiikan lainalaisuuksia sekä perustelee ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavia tekijöitä sekä erilaisten pedagogisten ryhmätoimintojen tarpeita. Opiskelija osaa opetuksellisen tai ohjauksellisen toimintakokonaisuuden ja arviodai kyseisen toiminnan tavoitteita ja käytettyjä pedagogisia menetelmiä. Opiskelija osaa tarkastella omaa ja ryhmän toimintaa reflektiivisesti sekä arvioida ryhmätoiminnan oppimista ja osallisuutta vahvistavia tekijöitä.
Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä ryhmädynamiikan lainalaisuuksia sekä tunnistaa ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavia tekijöitä ja erilaisten pedagogisten ryhmätoimintojen tarpeita. Opiskelija osaa rakentaa opetuksellisen tai ohjauksellisen toimintakokonaisuuden ja perustella kyseisen toiminnan tavoitteita ja käytettyjä pedagogisia menetelmiä. Opiskelija osaa kuvailla omaa ja ryhmän toimintaa sekä ryhmätoiminnan oppimista ja osallisuutta vahvistavia tekijöitä.
Arviointimenetelmät
Opiskelija laatii opintojakson kirjallisuuteen, luentoihin, ryhmäohjausobservointeihin ja omiin harjoitteisiin perustuvan reflektiivisen oppimistehtävän.
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Lisätietoja
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Toiminnallisten ryhmien ohjaaminen
- Psykososiaalisten ryhmien ohjaaminen
Takaisin