Opiskelija tunnistaa yrittäjäosaamisen hankinnassa ja omaksumisessa tarvittavan tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet. Opiskelija osaa hankkia ja analysoida oman alan tietoa sekä kykenee kriittiseen tiedon arviointiin. Opiskelija osaa selittää tilastollisen ja laadullisen tutkimuksen keskeisimmät peruskäsitteet. Opiskelija osaa vertailla menetelmällisiä ratkaisuja, valita käsillä olevaan tutkimusongelmaan soveltuvan menetelmän, ja perustella valintojaan. Opiskelija pystyy suunnittelemaan, toteuttamaan ja raportoimaan yritykselle lisäarvoa tuottavan pienimuotoisen tutkimuksen. Opiskelija osaa arvioida ja kritisoida empiiristä tutkimusta. Opiskelija osaa arvioida omaa tutkimusosaamistaan.
Opiskelijan työmäärä
- kontaktitunnit, seminaarit ja tentti n. 66h
- kirjallisuus & materiaalit 30 h
- tutkimuksen suunnittelu, toteutus ja raportointi 60h
- opponointi 4 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
- Tutkimustyön peruskäsitteet
- Laadullisen aineiston kerääminen ja analysointi
- Tilastolliset tunnusluvut, tilastojen esittäminen
- Korrelaatiot, estimointi, tulosten tulkinta
- Aineistojen hankinta ja hyödyntäminen
- Tutkimushaastattelu, havainnointi, lomakekyselyt
- Havaintomatriisin luominen ja tietojen analysointi
- Tutkimustulosten raportointi ja esittäminen
Opiskelumateriaali
- Luentomateriaalit, muu tutkimuksen toteuttamisessa tarpeellinen aineisto.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot; keskustelut; harjoitukset; seminaarityöskentely; projektityö ryhmissä (tutkimussuunnitelman laatiminen, toteutus ja raportointi yritykselle); toisen projektiryhmän työn opponointi.
Arviointikriteerit
Kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson kontaktiopetukseen, seminaareihin ja tutkimusprojektiin. Opiskelija tunnistaa yrittäjäosaamisen hankinnassa ja omaksumisessa tarvittavan tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet. Opiskelija osaa hankkia ja analysoida erinomaisella tasolla oman alan tietoa sekä kykenee kriittiseen tiedon arviointiin. Opiskelija osaa erotella tutkimusprosessiin liittyvät peruskäsitteet ja pystyy käsitteelliselläkin tasolla punnitsemaan erilaisten tutkimuksellisten valintojen merkityksiä. Opiskelija osaa määritellä ja vertailla laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä perustellusti. Opiskelija kykenee itsenäisesti suunnittelemaan, toteuttamaan ja raportoimaan pienimuotoisen tutkimuksen tuottaen lisäarvoa yritykselle. Opiskelijan toiminta opponointitilanteissa tukee muiden oppimista. Opiskelija arvioi omaa osaamistaan perustellusti ja realistisesti.
Hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson kontaktiopetukseen, seminaareihin ja tutkimusprojektiin. Opiskelija tunnistaa hyvin yrittäjäosaamisen hankinnassa ja omaksumisessa tarvittavan tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet. Opiskelija osaa hankkia ja analysoida oman alan tietoa sekä kykenee kriittiseen tiedon arviointiin. Opiskelija osaa määritellä hyvin tutkimusprosessiin liittyvät peruskäsitteet sekä tunnistaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmien erot. Opiskelija kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja raportoimaan pienimuotoisen tutkimuksen tuottaen lisäarvoa yritykselle. Opiskelijan toiminta opponointitilanteissa tukee muiden oppimista, ja opiskelija osaa arvioida oman osaamisensa kehittämistarpeita.
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut asianmukaisesti opintojakson kontaktiopetukseen, seminaareihin ja tutkimusprojektiin. Opiskelija tunnistaa tyydyttävästi yrittäjäosaamisen hankinnassa ja omaksumisessa tarvittavan tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet. Opiskelija osaa hankkia ja analysoida oman alan tietoa sekä kykenee joiltain osin kriittiseen tiedon arviointiin. Opiskelija tunnistaa tutkimusprosessiin liittyvät peruskäsitteet ja osaa määritellä tyydyttävästi laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmien erot. Opiskelija kykenee tyydyttävällä tasolla suunnittelemaan, toteuttamaan ja raportoimaan pienimuotoisen tutkimuksen. Opiskelijan toiminta opponointitilanteessa on tyydyttävää ja opiskelija kykenee arvioimaan omaa osaamistaan joiltain osin.
Arviointimenetelmät
- tentti 30 %
- tutkimussuunnitelma ja sen esittäminen 30 %
- tutkimusraportti ja sen esittäminen 40 %
- opponointi hyväksytty/hylätty