Lasten ja nuorten kehityshäiriöt ja fysioterapia

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG10BP045
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Svahn, Tarja
Opettajatiimi: Hautamäki, Minna ; Mäntykivi, Pirkko
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
FYSTER-2015   3-K   5.0   2018-01-01   2018-07-31  
FYSTER-2016   3-K   5.0   2019-01-01   2019-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tietää lasten ja nuorten tavallisimpia sairauksia ja kehityshäiriöitä sekä niiden vaikutuksia lapsen /nuoren liikkumis- ja toimintakyvylle
- osaa soveltaa käytännön ohjaustilanteissa eri liikuntalajeja erityisryhmien tarpeisiin
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten liikkumis- ja toimintakykyä tukevaa fysioterapiaa perheen tarpeet ja mahdollisuudet huomioiden
- tuntee lasten ja nuorten apuvälineisiin liittyviä erityispiirteitä
- osaa työskennellä tiimin jäsenenä ohjatuissa projekteissa

Sisältö

- Erityislasten liikunta
- Hermoston häiriöt ja fysioterapia
- Tuki- ja liikuntaelimistön häiriöt ja fysioterapia
- Vammaisen lapsen apuvälineet

Opiskelumateriaali

Kirjallisuus
Arvonen, S. 2007. Meidän perhe liikkuu. Helsinki:WSOY.
Autio, T. & Kaski, S. 2005. Ohjaamisen taito. Liikunta tukemassa lapsen ja nuoren kasvua. Edita.
Ayers, A.J. 2008.Aistimusten aallokossa: sensorisen integraation häiriö ja terapia. Jyväskylä: PS_kustannus
Chamber, M.& Sugden,D. 2006. Early years movement skills: Description, Diagnosis and Intervention. Great Britain: Whurr Publishers.
Elämänkaariajattelu lasten kuntoutuksessa. 2006.Vajaaliikkeisten kunto ry.
Gallahue, D., Ozmun,J.& Goodway, J. 2012. Understanding motor development: Infants, Children, Adolescents, Adults. 7.uud.p. New York: The McGraw-Hill Companies.
Hakkarainen, H. & al. 2009.Lasten ja nuorten urheiluvalmennuksen perusteet. VK-kustannus.
Halme, T. 2008. Fyysismotorinen suorituskyky ja sitä selittävät tekijät 3-8- vuotiailla lapsilla. Jyväskylä: liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKES
Hämäläinen, K et al 2015 : Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu.VK-kustannus
Ilander O.2010: Nuoren urheilijan ravitsemus – eväät parempaan elämään. VK-kustannus.
Kannas, L. (toim). 2004.Koululaisten terveys ja terveyskäyttäytyminen muutoksessa. WHO-koululaistutkimus 20 vuotta. Jyväskylän yliopisto. Terveyden tutkimuskeskus.
Karlilng, M., Ojanen,T., Siven, T., Vihunen, R., Vilen, M. Lapsen aika. Helsinki:WSOY
Karvonen, P. & Siren-Tiusanen, H. & Vuorinen, R. 2003. Varhaisvuosien liikunta. VK-kustannus.
Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Helsinki: Liikuntatieteellinen seura ry.
Keltikangas- Järvinen, L. 2012.Pienen lapsen sosiaalisuus. Helsinki: WSOY
Kronqvist, E-L & Kumåpulainen, K. 2011.Lapsuuden oppimisympäristöt: eheä polku varhaiskasvatuksesta kouluun. Helsinki: WSOYpro Oy
Koivikko, M. & Sipari, S. 2006. Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus. Vajaaliikkeisten kunto ry.
Lewitt, S. 2003. Treatment of Cerebral Palsy and Motor Delay. Blackwell Publishing.
Matila, M. 2006. Kehitysvammaisten lasten psykomotoriset valmiudet: arviointilomake fysioterapeuteille. AMK-opinnäytetyö. Savonia-ammattikorkeakoulujulkaisusarja.
Matikainen, E., Aro, T., Huunan-Seppälä, A., Kivekäs, J., Kujala, S. & Tola, S. 2004. Toimintakyky -arviointi ja kliininen käyttö. Duodecim.
Partridge, C. 2002. Neurological Physiotherapy. Whurr Publishers. Ltd.
Pihko H, Haataja L,Rantala H ( toim).Lastenneurologia. DUOECIM 2015
Salpa, P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys, ensimmäinen ikävuosi. Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä.
Salpa, P. & Autti-Rämö I. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi; kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Helsinki: Tammi
Sandström, M. 2010. Psyyke ja aivotoiminta. Neurologinen näkökulma. WSOYpro Oy
Sherborne, V. 2000. Lasten kokonaiskehitystä tukeva liikunta: yleisopetus, erityisopetus ja esiopetus. 2.painos. Helsinki. Kehitysvammaliitto ry
Talvitie, U et al. 1998. Lasten karkeamotoristen taitojen arviointi fysioterapiassa. Jorvin karkeamotorinen testi 5-vuotiaille. Terveystieteen laitoksen julkaisuja. 7/1998. Jyväskylän yliopisto.
Wegloop, M.V. & Spliid, L. 2008. Leikitä vauvaa; liikuntaleikkejä 0-12 kuukauden ikäisille. helsinki:WSOY
Yack, E. & Sutton, S. & Aquilla, P. (toim.) 2001. Leikki linkkinä lapseen. PS-kustannus... Sillanpää, M. et al. (toim.) 1996. Lasten neurologia. Duodecim.
Zimme Renate 2011: Psykomorotiikian käsikirja – teoriaa ja käytäntöä lasten pskomotoriseen tutkimiseen.VK-kustannus

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Tutoriaali-istunnnot, asiantuntijaluennot, harjoitukset

Arviointikriteerit

Kiitettävä taso:
Opiskelija osaa soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa lapsen normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä arvioidessaan lapsi- / nuoren asiakkaansa liikkumis- ja toimintakykyä ja suunnitellessaan sekä toteuttaessaan monipuolisia ja laadukkaita lasten ja nuorten fysioterapiatilanteita. Opiskelija perustelee ratkaisujaan teoreettisesti ja näyttöön perustuen. Hän löytää ratkaisuja uusissa yllättävissä tilanteissa ja arvioi oma-aloitteisesti omaa toimintaansa sekä esittää hyväksyttäviä kehittämisehdotuksia.

Hyvä taso:
Opiskelija osaa soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa lapsen normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä arvioidessaan lapsi- / nuoren asiakkaansa liikkumis- ja toimintakykyä ja suunnitellessaan ja toteuttaessaan lasten ja nuorten fysioterapiatilanteita. Hän osaa perustella toimintaansa teoriatiedon avulla. Opiskelija löytää ratkaisuja lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvissä tavanomaisissa työtehtävissä. Hän arvioi omaa toimintaansa ja havaitsee siinä kehittämistarpeita.

Tyydyttävä taso:
Opiskelija osaa osittain soveltaa aiemmin oppimaansa perustietoa lasten normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä, mutta tarvitsee (jonkin verran) tukea ja ohjausta arvioidessaan lapsen ja nuoren liikkumista ja toimintakykyä sekä valitessaan ja toteuttaessaan fysioterapiatilanteita. Hän perustelee toimintaansa niukan teoriatiedon avulla. Hän löytää ohjattuna ratkaisuja lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvissä työtehtävissä. Hän arvioi suppeasti / mekaanisesti osaamistaan omasta näkökulmastaan ja löytää joitain kehittämistarpeita.

Arviointimenetelmät

Kirjallinen loppukoe

Takaisin