Palveluohjaus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF08BPS0510
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Opettajatiimi: Kangasluoma, Elina ; Niinimäki, Asta
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2013   2-S   4.0   2014-09-01   2014-12-31  
SOSALA-2014   2-S   4.0   2015-08-01   2015-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija hallitsee pitkäjänteisen, palveluohjauksellisen toimintatavan ja kokonaisvaltaisen palvelusuunnittelun periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella palvelukokonaisuuksia asiakkaan tarpeista lähtien ja paikallisen palvelujärjestelmän mahdollisuudet huomioiden. Opiskelija tuntee työntekijän roolin ja toimintatavat palveluohjausprosessin eri vaiheissa. Hän osaa edesauttaa palvelukokonaisuuden toteuttamista yhteistyöverkostoissa. Hän osaa kytkeä verkostotyön ja läheisneuvonpidon periaatteet palveluohjauskäytäntöihin.

Opiskelijan työmäärä

Luennot 34 tuntia, itsenäinen opiskelu ja tentti 70t.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Sosiaalialan koulutusohjelman ensimmäisen vuoden opinnot pääosin.

Sisältö

- Palveluohjauksen käsite ja periaatteet
- Asiakaslähtöinen palvelutarpeen arviointi
- Palveluiden yhteensovittaminen ja sektorirajojen ylittäminen, palveluketjut
- Asiakkaan sosiaalisen verkoston hahmottamistavat
- Verkostotyön toimintamuodot ja käyttöyhteydet
- Verkostotyön tekniikat, esim. läheisneuvonpito, verkostokokous, verkostokartta

Opiskelumateriaali

- Suominen, S. ja Tuominen M. 2007. Palveluohjaus: portti itsenäiseen elämään. Profami.
Saatavuus: http://tiny.cc/778d5w

- Pietiläinen, E. 2003. Palveluohjaus asiakastyössä ja organisaatiossa. Kehitysvammaliitto.
Saatavuus: http://tiny.cc/fa9d5w

- Verkostotyöntekijän käsikirja. 2006. Stakes.
Saatavuus:http://tiny.cc/rc9d5w
e-kirja
Saatavuus: http://tiny.cc/jf9d5w

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöt, itsenäiset tehtävät, tentti.

Arviointikriteerit

Taso 1-2:
Opiskelija tunnistaa tavoitteellisen palveluohjausprosessin vaiheet ja periaatteet. Hän tuntee palveluohjauksen keskeiset menetelmät ja osaa soveltaa niitä tavanomaisiin tapauksiin. Opiskelijalla osaa suunnitella palveluohjauksen toteuttamista yhtenä työryhmän jäsenenä.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa palveluohjausprosessin sosiaalialan työmenetelmänä. Hän tuntee palveluohjauksen keskeiset menetelmät ja osaa perustella niiden käyttöä sosiaalialan työssä. Opiskelija osaa ottaa vastuun palveluohjauksen suunnittelusta ja toteutuksesta.
Taso 5:
Opiskelija osaa arvioida palveluohjauksen perusteita ja merkitystä sosiaalialan työmenetelmänä laaja-alaisesti ja syvällisesti. Hän osaa soveltaa ja kehittää palveluohjaukseen kytkeytyviä menetelmiä. Opiskelija osaa ottaa vastuun ja innostaa muita työryhmän jäseniä palveluohjauskäytäntöjen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Arviointimenetelmät

Arviointi 1-5. Arviointi muodostuu tentistä ja itsenäisistä tehtävistä.

Takaisin