Ehkäisevät ja valtaistavat menetelmät

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: GERAEV100
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Koivula, Anna-Kaarina
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
VANTYO-2015   2-K   3.0   2017-01-01   2017-07-31  
VANTYO-2016   2-K   3.0   2018-01-01   2018-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa selittää ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön käsitteitten sisällön ja tunnistaa ennakoivan, ehkäisevän ja valtaistavan työn teoreettisia perusteita. Opiskelija osaa nimetä ennakoivan ja ehkäisevän vanhustyön keskeisimmät toimijat ja toimintamuodot sekä osaa antaa esimerkkejä valtaistaistavan työn toimintamuodoista.

Opiskelijan työmäärä

80 tuntia

Sisältö

- hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen teoreettiset perusteet
- valtaistavan työn teoreettiset perusteet
- ehkäisevän vanhustyön toimijoita sekä toteutusmuotoja
- ehkäisevä työ monialaisena työnä
- valtaistavan vanhustyön toteutusmuotoja.

Opiskelumateriaali

- Suomi, A. & Hakonen, S. (toim.) 2008. Kuluerästä voimavaraksi. PS-kustannus.
- Caiels, J., Forder, J., Malley, J., Netten, A. & Windle, K.2010. Measuring the outcome of low-level services: Final Report Annexes. PSSRU. Discussion paper 2727. University of Kent. Saatavana: http://www.pssru.ac.uk/pdf/dp2727.pdf
- Godfrey, M. 2001. Prevention: developing a framework for conceptualizing and evaluating outcomes of preventive services for older people. Health and Social care in the Community 9 (2), 89 – 99.
- Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari, M., Pohjola, A. & Pösö, T. (toim.) Sosiaalityö ja teoria, sivut 315- 337. PS-kustannus.
- muu ajankohtainen materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

luennot, toiminnalliset harjoitukset ja ryhmätehtävät

Arviointikriteerit

Taso 5:
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön merkitystä iäkkään ihmisen osallisuuden tukemisessa, voimavarojen vahvistamisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää ehkäisevän ja valtaistavan työn menetelmiä.
Taso 3:
Opiskelija osaa vertailla erilaisia ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön teorioita, toimijoita ja työmuotoja sekä arvioida eri työmuotojen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin.
Taso 1:
Opiskelija osaa kuvailla ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön teorioita, toimijoita ja työmuotoja.

Arviointimenetelmät

aktiivinen osallistuminen opetukseen, harjoitusten ja tehtävien suorittaminen

Harjoittelu

opintojakso ei sisällä harjoittelua

Takaisin