Ehkäisevät ja valtaistavat menetelmät
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | GERAEV100 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Koivula, Anna-Kaarina |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
VANTYO-2015   |
2-K   |
3.0   |
2017-01-01   |
2017-07-31   |
VANTYO-2016   |
2-K   |
3.0   |
2018-01-01   |
2018-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa selittää ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön käsitteitten sisällön ja tunnistaa ennakoivan, ehkäisevän ja valtaistavan työn teoreettisia perusteita. Opiskelija osaa nimetä ennakoivan ja ehkäisevän vanhustyön keskeisimmät toimijat ja toimintamuodot sekä osaa antaa esimerkkejä valtaistaistavan työn toimintamuodoista.
Opiskelijan työmäärä
80 tuntia
Sisältö
- hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen teoreettiset perusteet
- valtaistavan työn teoreettiset perusteet
- ehkäisevän vanhustyön toimijoita sekä toteutusmuotoja
- ehkäisevä työ monialaisena työnä
- valtaistavan vanhustyön toteutusmuotoja.
Opiskelumateriaali
- Suomi, A. & Hakonen, S. (toim.) 2008. Kuluerästä voimavaraksi. PS-kustannus.
- Caiels, J., Forder, J., Malley, J., Netten, A. & Windle, K.2010. Measuring the outcome of low-level services: Final Report Annexes. PSSRU. Discussion paper 2727. University of Kent. Saatavana: http://www.pssru.ac.uk/pdf/dp2727.pdf
- Godfrey, M. 2001. Prevention: developing a framework for conceptualizing and evaluating outcomes of preventive services for older people. Health and Social care in the Community 9 (2), 89 – 99.
- Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari, M., Pohjola, A. & Pösö, T. (toim.) Sosiaalityö ja teoria, sivut 315- 337. PS-kustannus.
- muu ajankohtainen materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
luennot, toiminnalliset harjoitukset ja ryhmätehtävät
Arviointikriteerit
Taso 5:
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön merkitystä iäkkään ihmisen osallisuuden tukemisessa, voimavarojen vahvistamisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää ehkäisevän ja valtaistavan työn menetelmiä.
Taso 3:
Opiskelija osaa vertailla erilaisia ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön teorioita, toimijoita ja työmuotoja sekä arvioida eri työmuotojen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin.
Taso 1:
Opiskelija osaa kuvailla ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön teorioita, toimijoita ja työmuotoja.
Arviointimenetelmät
aktiivinen osallistuminen opetukseen, harjoitusten ja tehtävien suorittaminen
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Takaisin