Tulevaisuuteen suuntautuva johtaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KG30KEJO06 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | Ylempi AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Heikkilä, Asta |
---|
Opettajatiimi: | Heikkilä, Asta |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
KEJO-2016   |
1-S   |
3.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- vertailla johtamisen periaatteita ja osa-alueita eri toimintaympäristöissä,
- soveltaa strategian laadinnan ja toimeenpanon työkaluja sekä arvioida strategioiden toteutumista käytännössä teoria-ja tutkimustietoon perustuen, sekä
- tulkita talouden tunnuslukuja ja suunnitella tietojohtamiseen perustuvia toimenpiteitä kustannustehokkaan ja laadukkaan toiminnan varmistamiseksi.
Opiskelijan työmäärä
80 h yhteensä; ilmoitetaan tarkemmin opintojakson alussa
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
Johtaminen eri konteksteissa
Strategian elementit, laadinta ja toimeenpano
Talouden johtaminen
Tiedolla johtaminen
Opiskelumateriaali
Kehusmaa K. 2010. Strategiatyö – organisaation voimanlähde. Helsinki: Helsingin seudun Kauppakamari / Helsingin Kamari Oy.
Raudasoja, K. & Johansson, M-L. 2009. Esimies talouden johtajana julkishallinnossa. Helsinki: WSOYpro Oy.
Reiman, A., Sinisammal, J. & Väyrynen, S. 2014. Käsitteellinen johtamismalli työvoimavaltaisen pk-yrityksen osallistuvaan strategiatyöhön. Hallinnon Tutkimus 33(3), 193 - 210.
Rissanen, S. & Lammintakanen, J. 2015 (toim.). Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki: Sanoma Pro Oy. 2. uudistettu painos.
Seppälä, T. & Pekurinen, M. (toim.) 2014. Sosiaali- ja terveydenhuollon keskeiset rahavirrat. THL raportti 22/2014. Saatavissa:
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116653/THL_RAP022_2014verkko.pdf?sequence=1
Sitra 2014. Sosiaali- ja terveyspalveluiden tietojohtamisen käsikirja. Saatavissa: http://www.sitra.fi/julkaisut/muut/Sosiaali_ja_terveyspalveluiden_tietojohtamisen_kasikirja.pdf
Virtanen, P. & Stenvall, J. 2011. Julkinen johtaminen. Helsinki: Tietosanoma Oy.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelija on pystynyt hyödyntämään kurssin peruskäsitteistöä opintojaksotehtävässään.
Hyvä taso (3-4):
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja on osoittanut kykyä kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan: Opiskelija on pystynyt kehittämään luovia ratkaisuja opintojaksotehtävässään.
Kiitettävä taso (5):
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista erinomaisesti ja on osallistunut erittäin aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja on osoittanut kykyä monipuolisesti ja kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan: Opiskelija on pystynyt kehittämään luovia ratkaisuja opintojaksotehtävässään
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähijaksolla ja itsenäisiin tehtäviin
Takaisin