Gerontologian perusteet

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: GERATP100
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 6.0 op
Opettajatiimi: Kulmala, Jenni ; Lahti, Marita
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
VANTYO-2015   1-S   6.0   2015-08-01   2015-12-31  
VANTYO-2016   1-S   6.0   2016-08-01   2016-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa jäsentää ja tulkita vanhuutta ja vanhenemista monialaista gerontologista tutkimustietoa hyödyntäen. Hän osaa tarkastella vanhuutta yhteiskunnallisena, sosiaalisena, biologisena ja kulttuurisena ilmiönä. Opiskelija osaa näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen tukea iäkkään ihmisen terveyttä sekä fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä. Hän osaa hyödyntää ympäristön, liikunnan ja ravitsemuksen merkityksen osana aktiivista vanhenemista. Opiskelijalla on perustiedot muistisairauksista ja muistisairauksien ennaltaehkäisystä. Opiskelija osaa soveltaa gerontologista tutkimustietoa vanhustyössä ja sen kehittämisessä, omissa opinnoissaan sekä omassa ammatillisessa kasvussaan.

Opiskelijan työmäärä

159 tuntia. Itsenäisen ja ryhmätyöskentelyn tuntimäärät sovitaan opintojakson alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

- gerontologia tieteenalana
- gerontologinen tutkimus ja sen hyödyntäminen
- väestön ikääntyminen ja sen yhteiskunnalliset vaikutukset
- vanheneminen kokemuksellisena, yhteiskunnallisena, kulttuurisena, biologisena ja sosiaalisena ilmiönä
- iäkkäiden ihmisten toimintakyky ja terveys sekä niihin vaikuttavat tekijät
- iäkkäiden ravitsemus
- ikääntyneen ihmisen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen vanheneminen
- iäkkäiden ihmisten oppiminen ja muisti
- yksilön ja ympäristön välinen vuorovaikutus ihmisen vanhetessa
- iäkkäiden ihmisten tapaturmien ehkäisy
- iäkkäiden ihmisten liikkumiskyky sekä liikunnan merkitys ihmisen vanhenemiselle

Opiskelumateriaali

- Heikkinen, E., Jyrkämä, J.& Rantanen T. (toim.) 2013. Gerontologia. 3. uudistettu painos. Helsinki: Duodecim.

- Ajankohtaiset gerontologian alan tieteelliset lehdet ja niiden tutkimusartikkelit

-Ajankohtaiset gerontologian alan opinnäytetyöt, Pro Gradut ja väitöskirjatutkimukset

-Ajankohtainen tutkimustiedon soveltamisen avuksi tuotettu materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

luennot, opetuskeskustelut, itsenäiset tehtävät, seminaarit, tentti

Arviointikriteerit

Taso 5:
Opiskelija osaa monipuolisesti hakea ja hyödyntää gerontologista tutkimustietoa omassa opiskelussaan, vanhustyössä ja sen kehittämisessä. Opiskelija osoittaa kurssiin liittyvien tehtävien kautta osaavansa kriittisesti tarkastella ajankohtaista gerontologista tutkimustietoa sekä hyödyntää ja soveltaa sitä geronomin ammatissa. Opiskelija osoittaa kurssiin liittyvien tehtävien kautta hallitsevansa monipuolisesti ja kattavasti fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen vanhenemiseen liittyvät ilmiöt. Kurssiin liittyvä tentti on suoritettu kiitettävästi.

Taso 3-4:
Opiskelija osaa hakea ja hyödyntää gerontologista tutkimustietoa omassa opiskelussaan, vanhustyössä ja sen kehittämisessä. Opiskelija osoittaa kurssiin liittyvien tehtävien kautta osaavansa soveltaa tutkimustietoa geronomin ammatissa. Opiskelija osoittaa kurssiin liittyvien tehtävien kautta hallitsevansa fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen vanhenemiseen liittyvät ilmiöt. Kurssiin liittyvä tentti on suoritettu tasoa vastaavasti.

Taso 1-2:
Opiskelija osaa hakea gerontologista tutkimustietoa. Opiskelija osoittaa kurssiin liittyvien tehtävien kautta osaavansa soveltaa tutkimustietoa geronomin ammatissa. Opiskelija osoittaa kurssiin liittyvien tehtävien kautta hallitsevansa perustiedot fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen vanhenemiseen liittyvistä ilmiöistä. Kurssiin liittyvä tentti on suoritettu välttävästi.

Arviointimenetelmät

aktiivinen osallistuminen keskusteluluennoille, Moodle -oppimisympäristön käyttö, seminaarityöskentely, tentti

Harjoittelu

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.

Takaisin