Vanhemmuus ja kasvatus, kirjallisuus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KF08DVV1401 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Veikkola, Kerttu |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2014   |
2-S   |
3.0   |
2015-08-01   |
2015-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa analysoida lapsen kasvu- ja kehitystarpeiden perusteita sekä yleisimpiä kasvatusmenetelmiä
sekä ymmärtää kasvatustavoitteiden, -arvojen, -asenteiden ja –käytänteiden merkityksiä.
Opiskelija osaa tukea vanhemmuutta myös haasteellisissa tilanteissa ja osaa analysoida kasvatusvastuun vaikutuksia muuttuvissa perhe- ja yhteiskuntarakenteissa.
Opiskelijan työmäärä
78 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Vanhemmuuteen ja kasvatukseen littyvä kirjallisuus.
Opiskelumateriaali
Tentitään neljä teosta seuraavista:
- Frost, J. 2006. Lapsityrannit: kehity kasvattajana. WSOY
Saatavuus: http://tiny.cc/pwukdx
- Nevalainen, V. 2005. Aikuinen ja lapsi: kasvatuksesta voi selvitä hengissä. Edita
Saatavuus: http://tiny.cc/zxukdx
- Vanhemmuuden ja lapsen kasvun tukeminen päivähoidossa. 2004. Tammi
Saatavuus: http://tiny.cc/zyukdx
- Salmivalli, C. 2005. Kaverien kanssa: Vertaissuhteet ja sosiaalinen kehitys. PS-kustannus
Saatavuus: http://tiny.cc/1zukdx
- Macmillan B. 2006. Miksi pojat ovat poikia ja miten kehittää heidän parhaita puoliaan. WSOY
Saatavuus: http://tiny.cc/85ukdx
- Sinkkonen, J. 2005. Elämäni poikana. WSOY
Saatavuus: http://tiny.cc/66ukdx
- Pulkkinen, L. 2002. Mukavaa yhdessä: sosiaalinen alkupääoma ja lapsen sosiaalinen kehitys. PS-kustannus
Saatavuus: http://tiny.cc/77ukdx
- Huhtanen, K. 2007. Kun huoli herää: varhainen puuttuminen koulussa. PS-kustannus.
Saatavuus: http://tiny.cc/68ukdx
- Sinkkonen-Kalland.2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. WSOY
Saatavuus. http://tiny.cc/cavkdx
- Kronqvist-Kumpulainen.2011. Lapsuuden oppimisympäristöt. Eheä polku varhaiskasvatuksesta kouluun
Saatavuus: http://tiny.cc/abvkdx
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Kirjatentti.
Arviointikriteerit
1-2 taso
Opiskelija tietää ja osaa nimetä lapsen kasvu- ja kehitystarpeiden perusteita ja yleisimpiä kasvatusmenetelmiä
3-4 taso
Opiskelija ymmärtää kasvatustavoitteiden, -arvojen ja –käytänteiden merkityksiä ja osaa tukea vanhemmuutta.
5 taso
Opiskelija osaa tukea vanhempia haasteellisissa tilanteissa ja osaa analysoida kasvatusvastuun vaikutuksia muuttuvissa perhe- ja yhteiskuntarakenteissa.
Arviointimenetelmät
Arviointi asteikolla 1-5.
Takaisin