Kehitysvaiheet ja kasvuolot lapsuusiässä, kirjallisuus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF08DVV0610
Tyyppi: Vapaasti valittava
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Martin, Eeva-Kaija
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2013   2-S   3.0   2014-09-01   2014-12-31  
SOSALA-2014   2-S   3.0   2015-08-01   2015-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa nimetä lapsen toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen näkökulmasta. Hän osaa tunnistaa niitä tekijöitä, jotka ovat lapsen ja lapsiperheen suotuisan perhe-elämän edellytyksiä, arkielämän jatkuvuuden turvaajia ja mahdollisten huolien ja tuen tarpeen aiheuttajia.

Opiskelijan työmäärä

78 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Opintojakso on suunnattu niille sosiaalialan koulutusohjelman opiskelijoille, jotka ovat jo suorittaneet sektoriopinnot tai tulevat suorittamaan ne lukuvuoden 2014-2015 aikana (oman sektorin kirjallisuutta ei voi suorittaa). Tentti suoritetaan yleisinä tenttipäivinä.

Sisältö

- lapsuutta kuvaavat teoriat
- lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavat tekijät
- lapsen ja perheen hyvinvointiin vaikuttavat tekijät
- perhe lapsen kasvu- ja kehitysympäristönä, päivähoito ja sijaishuolto lapsen kasvu- ja kehitysympäristönä

Opiskelumateriaali

Tentittään teos:
- Kronqvist, E−L.& Pulkkinen, M−L. 2007. Kehityspsykologia: matkalla muutokseen. WSOY, s. 1-194

sekä toinen seuraavista teoksista:
- Lasten erityishuolto ja –opetus Suomessa. 2012. Jahnukainen, M (toim.)Tampere:Vastapaino

tai

- Lastensuojelun ytimissä. Bardy, M (toim.) 2009. THL

sekä toinen seuraavista teoksista:
- Kasvatusvuorovaikutus. Kirsti Karila…et al. (toim.) 2006.
Vastapaino

tai

- Rusanen, E.2011. Hoiva, kiintymys ja lapsen kehitys. Finn Lectura

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Kirjatentti

Arviointikriteerit

Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä lapsen toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen näkökulmasta . Hän osaa tunnistaa niitä tekijöitä, jotka ovat lapsen ja lapsiperheen suotuisan perhe-elämän edellytyksiä , arkielämän jatkuvuuden turvaajia ja mahdollisten huolien ja tuen tarpeen aiheuttajia.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää lapsen toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen näkökulmasta . Hän osaa selittää lapsiperheen suotuisan perhe-elämän edellytyksiä ja mahdollisten huolien ja tuen tarpeen aiheuttajia yksilö-yhteisö- ja yhdyskuntatasolla .
Taso 5:
Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti lapsen toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä lapsen kasvun , kehityksen ja oppimisen näkökulmasta. Hän osaa arvioida monipuolisesti lapsen ja lapsiperheen suotuisan perhe-elämän edellytyksiä ja mahdollisten huolien ja tuen tarpeen aiheuttajia yksilö- yhteisö ja yhdyskuntatasolla.

Arviointimenetelmät

Kirjatentti.

Takaisin