Kehitysvaiheet ja kasvuolot lapsuusiässä, kirjallisuus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KF08DVV0610 |
Tyyppi: | Vapaasti valittava |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Martin, Eeva-Kaija |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2013   |
2-S   |
3.0   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
SOSALA-2014   |
2-S   |
3.0   |
2015-08-01   |
2015-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa nimetä lapsen toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen näkökulmasta. Hän osaa tunnistaa niitä tekijöitä, jotka ovat lapsen ja lapsiperheen suotuisan perhe-elämän edellytyksiä, arkielämän jatkuvuuden turvaajia ja mahdollisten huolien ja tuen tarpeen aiheuttajia.
Opiskelijan työmäärä
78 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Opintojakso on suunnattu niille sosiaalialan koulutusohjelman opiskelijoille, jotka ovat jo suorittaneet sektoriopinnot tai tulevat suorittamaan ne lukuvuoden 2014-2015 aikana (oman sektorin kirjallisuutta ei voi suorittaa). Tentti suoritetaan yleisinä tenttipäivinä.
Sisältö
- lapsuutta kuvaavat teoriat
- lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavat tekijät
- lapsen ja perheen hyvinvointiin vaikuttavat tekijät
- perhe lapsen kasvu- ja kehitysympäristönä, päivähoito ja sijaishuolto lapsen kasvu- ja kehitysympäristönä
Opiskelumateriaali
Tentittään teos:
- Kronqvist, E−L.& Pulkkinen, M−L. 2007. Kehityspsykologia: matkalla muutokseen. WSOY, s. 1-194
sekä toinen seuraavista teoksista:
- Lasten erityishuolto ja –opetus Suomessa. 2012. Jahnukainen, M (toim.)Tampere:Vastapaino
tai
- Lastensuojelun ytimissä. Bardy, M (toim.) 2009. THL
sekä toinen seuraavista teoksista:
- Kasvatusvuorovaikutus. Kirsti Karila…et al. (toim.) 2006.
Vastapaino
tai
- Rusanen, E.2011. Hoiva, kiintymys ja lapsen kehitys. Finn Lectura
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Kirjatentti
Arviointikriteerit
Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä lapsen toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen näkökulmasta . Hän osaa tunnistaa niitä tekijöitä, jotka ovat lapsen ja lapsiperheen suotuisan perhe-elämän edellytyksiä , arkielämän jatkuvuuden turvaajia ja mahdollisten huolien ja tuen tarpeen aiheuttajia.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää lapsen toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen näkökulmasta . Hän osaa selittää lapsiperheen suotuisan perhe-elämän edellytyksiä ja mahdollisten huolien ja tuen tarpeen aiheuttajia yksilö-yhteisö- ja yhdyskuntatasolla .
Taso 5:
Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti lapsen toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä lapsen kasvun , kehityksen ja oppimisen näkökulmasta. Hän osaa arvioida monipuolisesti lapsen ja lapsiperheen suotuisan perhe-elämän edellytyksiä ja mahdollisten huolien ja tuen tarpeen aiheuttajia yksilö- yhteisö ja yhdyskuntatasolla.
Arviointimenetelmät
Kirjatentti.
Takaisin