Suomen kieli ja viestintä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KI15AKIE001 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 4.0 op |
Vastuuopettaja: | Nuotio, Liisa |
---|
Opettajatiimi: | Nieminen, Sirkka |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
PALVELUJ-2013   |
2-S   |
2.0   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
PALVELUJ-2013   |
2-K   |
2.0   |
2015-01-02   |
2015-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja tavoitteellisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti. Hän osaa arvioida omaa viestintäosaamistaa. Hän osaa tunnistaa viestinnän monikulttuurisen luonteen.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
- kirjallinen viestintä: yhteisöviestintä, liikekirjeenvaihto, ravitsemisalan kielenhuolto ja ravitsemisalan keskeiset tekstilajit
- puheviestintä: kokoustaidon harjoituksia ja esiintymistaitotehtäviä
Opiskelumateriaali
- Kortetjärvi-Nurmi, S., Kuronen, M.-L. & Ollikainen, M. 2008. Yrityksen viestintä.
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=82110
- Juholin, E. 2006. Communicare: viestintä strategiasta käytäntöön.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/search?searchArg=Communicare%3A+viestint%C3%A4+strategiasta+k%C3%A4yt%C3%A4nt%C3%B6%C3%B6n&searchCode=TALL&limitTo=none&recCount=25&searchType=1&page.search.search.button=Hae&sortBy=PUB_DATE_DESC
- Kallio, H. 2006. Point: Tehoa ja taitoa työelämän esiintymistilanteisiin.
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=70589
- Kielikello 1/2007 (ns. Ruokakello) sekä verkko- ja muu materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
- luennot, ryhmä- ja yksilötehtävät, havainnointitehtävät, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
5
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaisesti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan; hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta; teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioonottavaa ja vakuuttavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
3
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
1
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä vain omista lähtökohdistansa käsin.
Arviointimenetelmät
Arviointi koostuu seuraavista osioista: oppimistehtävät, itsenäiset yksilö- ja ryhmätehtävät, puheviestintäharjoitukset ja niiden analysointi, tentit.
- eri arviointitapojen suhteellinen osuus: tentit 50 % + 25 % harjoitukset ja oppimistehtävät 25 %
Lisätietoja
- virtuaalipisteitä 2 op
Takaisin