Sosiaaliohjaus avopalveluissa

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SOSAPS70
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2015   2-K   4.0   2017-01-01   2017-07-31  
SOSALA-2016   2-K   4.0   2018-01-01   2018-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa kotiolosuhteissa itsenäisesti asuvien, avopalveluasiakkaiden hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita ja voimavaroja (esim. ikäihmiset, eri syistä vammaiset tai pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat). Opiskelija tietää avopalveluissa olevien asiakkaiden arvioinnissa käytettäviä toimintakyvyn mittareita, Hän osaa arvioida ja huomioida asiakkaan voimarat ja yksilöllisen elämäntilanteen kokonaisvaltaisesti soveltaen arvioinnissaan myös jotakin asiakkaan tilanteeseen soveltuvaa arviointimittaristoa. Opiskelija osaa etsiä eri tahojen tuottamia tukimuotoja ja yhteen sovittaa niitä. Hän osaa suunnitella hyvinvointia ja toimintakykyä edistävän toimintojen ja palveluiden kokonaisuuden asiaakkaan tarpeet sekä hänen ympäristönsä voimavarat ja palvelut huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta avopalveluasiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa kannustaa ja ohjata asiakasta sekä tunnistaa omia ohjauksellisia taitojaan.

Opiskelijan työmäärä

106 tuntia jokaisessa toteutuksessa

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Sisältö

- sosiaaliohjaus ja ohjaukselliset lähestymistavat avopalveluissa ja asiakkaan kotona
- hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja suoriutumisen haasteet kotiolosuhteissa
- toimintakyvyn arvioiminen ja mittarit
- palvelutarpeiden ja palveluiden soveltuvuuden arvioiminen
- palveluiden yhteensovittaminen
- palveluiden suunnitelmallinen toteuttaminen
- ohjauksen ja palveluiden suunnitelmallinen toteuttaminen
- verkosotyö ja verkostotyön menetelmiä
- palveluiden ja tukitoimien muokkaaminen asiakkaan tarpeiden ja hänen toimintaympäristönsä voimavaojen mukaan
- ohjauksen ja palveluiden suunnitelmallinen toteuttaminen
- oman ohjauksellisen toiminnan arviointi ja kehittäminen

Opiskelumateriaali

- Näkki P., Sayed T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki Edita. s. 1-61.

- Peavy, V. R. 2006. Sosiodynaamisen ohjauksen opas. Psykologien Kustannus Oy.
-Anttila, H. Paltamaa, J. Valkeinen, H. 2014. Opas toimintakyvyn mittarin arviointiin TOIMIA verkostossa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavana: http://www.toimia.fi/opas/
- Muu opettajan osoittama ajankohtainen materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Opintojakson voi toteuttaa kolmella tavalla:
1. Toteutus lähiopetuksena yksilö- ja ryhmämuotoisena työskentelynä sisältäen kontaktiopetusta, asiakasesimerkkitilanteita, oppimistehtäviä ja tutustumiskäyntejä.
2. Opinnollistaen verkko-oppimista ja käytännössä oppimista yhdistäen, jolloin opiskelija perehtyy työelämässä työtehtävissään sosiaaliohjaukseen avopalveluissa erilaisten käytäntöä ja teoriaa yhdistämään innostavien oppimistehtävien kautta. Yhden osan oppimistehtävistä muodostaa aktiivinen osallistuminen verkkokeskusteluihin samanaikaisesti opinnollistaen kurssia suorittavien kesken.
3. Itsenäisenä opiskeluna, jolloin opinnot muodostuvat soveltavasta tentistä ja viidestä pohtivasta teoriaa ja käytäntöä yhdistävästä esseestä.

Arviointikriteerit

Taso 5.
Opiskelija osaa monipuolisesti vertailla sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön käsitteitä toisiinsa ja analysoida niiden ilmenemistä sosionomin (AMK) ammatillisessa osaamisessa.
Hän osaa arvioida avopalveluasiakkaiden voimavaroja ja elämäntilannetta kokonaisvaltaisesti. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen valita, hyödyntää ja arvioida hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa soveltamiaan mittareita. Opiskelija osaa perustellusti suunnitella asiakkaan ja hänen ympäristönsä tarpeet ja voimavarat huomioivan, tukimuotoja yhteensovittavan asiakkaan ja hänen verkostonsa elämänhallintaa ja toimintakykyä vahvistavan, tukevan ja auttavan toimintojen kokonaisuuden. Hän osaa soveltaa psykososiaalista ohjauksellista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asiakkaiden ohjauksessa. Hän osaa kannustaen ja motivoiden ohjata asiakasta osallistumaan toimintaympäristönsä tarjoamiin mahdollisuuksiin. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti omia ohjauksellisia taitojaan.
Taso 3:
Opiskelija osaa suhteuttaa sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön käsitteitä toisiinsa ja selittää niiden ilmenemistä sosionomin (AMK) ammatillisessa osaamisessa.
Hän osaa arvioida avopalveluasiakkaiden voimavaroja ja elämäntilannetta pääosin kokonaisvaltaisesti. Opiskelija osaa osin hyvin perustellen valita, hyödyntää ja arvioida asiakkaan hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa soveltamiaan mittareita. Opiskelija osaa hyvin perustellen suunnitella asiakkaan ja hänen ympäristönsä tarpeet ja voimavarat huomioivan, tukimuotoja yhteensovittavan asiakkaan ja hänen verkostonsa elämänhallintaa ja toimintakykyä vahvistavan, tukevan ja auttavan toimintojen kokonaisuuden. Hän osaa soveltaa psykososiaalista ohjauksellista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asiakkaiden ohjauksessa. Hän osaa kannustaen ja motivoiden ohjata asiakasta osallistumaan toimintaympäristönsä tarjoamiin mahdollisuuksiin. Opiskelija osaa arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.
Taso 1:
Opiskelija osaa yhdistää sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön käsitteitä toisiinsa ja tunnistaa niiden ilmenemistä sosionomin (AMK) ammatillisessa osaamisessa.
Hän osaa arvioida avopalveluasiakkaiden voimavaroja ja elämäntilannetta tietyiltä osin kokonaisvaltaisesti. Opiskelija osaa tietyin osin soveltaa ja arvioida hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa soveltamaansa mittaristoa. Opiskelija osaa suunnitella asiakkaan ja hänen ympäristönsä tarpeet ja voimavarat huomioivan, tukimuotoja yhteensovittavan asiakkaan ja hänen verkostonsa elämänhallintaa ja toimintakykyä vahvistavan, tukevan ja auttavan toimintojen kokonaisuuden. Hän osaa soveltaa psykososiaalista ohjauksellista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asiakkaiden ohjauksessa. Hän osaa kannustaen ja motivoiden ohjata asiakasta osallistumaan toimintaympäristönsä tarjoamiin mahdollisuuksiin. Opiskelija osaa osittain arvioida omia ohjauksellisia taitojaan

Arviointimenetelmät

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Harjoittelu

opintojakso ei sisällä harjoittelua

Lisätietoja

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Perheohjaus
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Takaisin