Matkailu globaalina ilmiönä

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: LTVAML106
Tyyppi: Vapaasti valittava
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Janhunen, Jenny
Opettajatiimi: Janhunen, Jenny
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija muodostaa kokonaiskäsityksen matkailusta monimuotoisena globaalina ilmiönä ja toimialana. Opiskelija tunnistaa matkailun keskeiset käsitteet, toimialan erityispiirteet ja alalla toimivat laajat toimijaverkostot. Opiskelija ymmärtää matkailun klusterimaisen luonteen ja tunnistaa matkailun vaikutukset alueellisesti ja globaalista. Opiskelija osaa soveltaa tutkimustietoa ja selvityksiä matkailutyössä ja osana matkailun liiketoimintaa ja yrittäjyyttä.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Matkailu globaalina ja alueellisena ilmiönä
Matkailun erityispiirteet ja liiketoimintamahdollisuudet
Matkailun ja digitaaliset ulottuvuudet
Matkailun tulevaisuus ja trendit

Opiskelumateriaali

Kortesluoma, A. (2013) Etelä-Pohjanmaan matkailustrategia vuosille 2013–2017.
TEM, 2015: Yhdessä enemmän – Suomen matkailun kasvun ja uudistumisen tiekartta 2015–2025
TEM, 2014: Suomen matkailun tulevaisuuden näkymät. Katse vuoteen 2030.
Veijola, S. (2013) (toim.) Matkailututkimuksen lukukirja. Porvoo: Bookwell.

Muu kirjallisuus, raportit, tutkimukset ja julkaisut, monisteet, artikkelit (ilmoitetaan jakson alussa)

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot (lähiopetus ja verkko-opetus)
Verkko-opiskelu

Arviointikriteerit

Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvailla matkailua ilmiönä ja toimialana ja sen erityispiirteitä. Opiskelija osaa tarkastella matkailua yhteiskunnallisesti, sosio-kulttuurisesti ja poliittisesti vastuullisena toimintana. Opiskelija osaa käyttää yhtä tai useampaa matkailuyritykselle merkittävää sähköistä markkinointi- tai myyntityökalua ja soveltaa sitä/niitä käytäntöön. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja erilaisuuden huomioimisen osana matkailutyötä ja -liiketoimintaa. Opiskelija tunnistaa megatrendien ja trendien vaikutukset matkailun liiketoimintaan. Opiskelija osaa soveltaa uutta tietoa matkailun kehittämiseen yrityksessä tai alueella.

Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvailla matkailua ilmiönä ja toimialana ja sen erityispiirteitä. Opiskelija osaa tarkastella matkailua yhteiskunnallisesti, sosio-kulttuurisesti ja poliittisesti vastuullisena toimintana. Opiskelija osaa käyttää yhtä tai useampaa matkailuyritykselle merkittävää sähköistä markkinointi- tai myyntityökalua ja soveltaa sitä/niitä käytäntöön. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja erilaisuuden huomioimisen osana matkailutyötä ja -liiketoimintaa. Opiskelija tunnistaa megatrendien ja trendien vaikutukset matkailun liiketoimintaan. Opiskelija osaa soveltaa uutta tietoa matkailun kehittämiseen yrityksessä tai alueella.

Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvailla matkailua ilmiönä ja toimialana ja sen erityispiirteitä. Opiskelija osaa tarkastella matkailua yhteiskunnallisesti, sosio-kulttuurisesti ja poliittisesti vastuullisena toimintana. Opiskelija osaa käyttää yhtä tai useampaa matkailuyritykselle merkittävää sähköistä markkinointi- tai myyntityökalua ja soveltaa sitä/niitä käytäntöön. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja erilaisuuden huomioimisen osana matkailutyötä ja -liiketoimintaa. Opiskelija tunnistaa megatrendien ja trendien vaikutukset matkailun liiketoimintaan. Opiskelija osaa soveltaa uutta tietoa matkailun kehittämiseen yrityksessä tai alueella.

Arviointimenetelmät

- oppimistehtävät
- osallistuminen keskusteluun ryhmissä luennoilla ja verkossa
- oppimiskokemusten itsereflektointi ja palaute kurssista

Harjoittelu

Ei kuulu.

Lisätietoja

jenny.janhunen@seamk.fi

Takaisin