Anatomia ja fysiologia

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG09AIHE121
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Vastuuopettaja: Palo, Raija
Opettajatiimi: Rauha, Anna
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
HOITOTYO-2013SH   1-S   2.0   2013-09-01   2013-12-31  
HOITOTYO-2013SH   1-K   2.0   2014-01-02   2014-07-31  
HOITOTYO-2013TH   1-S   2.0   2014-09-01   2014-12-31  
HOITOTYO-2013TH   1-K   2.0   2015-01-02   2015-07-31  
SH-2014   1-S   2.0   2014-09-01   2014-12-31  
SH-2014   1-K   2.0   2015-01-02   2015-07-31  
TH-2014   1-S   2.0   2015-08-01   2015-12-31  
TH-2014   1-K   2.0   2016-01-01   2016-07-31  

Osaamistavoitteet

TERVEYDEN EDISTÄMISOSAAMINEN JA HOITOTYÖN ASIAKKUUSOSAAMINEN

Opiskelija tuntee keskeisten elinjärjetelmien rakenteen, toiminnan ja niihin liittyvän vierasperäisen terminologian. Opiskelija osaa paikantaa elinten sijainnin ihmisruumiissa, tietää elinjärjestelmien merkityksen koko elimistön toiminnassa sekä osaa tunnistaa mahdollisen rakenteellis-toiminnallisen häiriöpaikan.

Opiskelijan työmäärä

1 op = 26,6 tuntia
Luennot: Noin 50 tuntia (noin 48%)
Itsenäinen opiskelu ja kotitehtävät: Noin 49 tuntia ( noin 48%)
Kokeet: 4 tuntia ( noin 4%)

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Kudokset, iho, luusto, lihakset, veri ja verenkierto, elimistön nesteet, hengitys, ruoansulatus, virtsaneritys, umpieritysjärjestelmä, lisääntyminen, hermosto.

Opiskelumateriaali

Bjålie, J.G. & al. 1999 tai uud. Ihminen. Fysiologia ja anatomia. WSOY. (sov.osin)
Saatavuus:
http://tiny.cc/2bollx
http://tiny.cc/ycollx
http://tiny.cc/gdollx

Leppäluoto, J. & al. (2012 tai uudempi painos). Anatomia+Fysiologia. Rakenteesta toimintaan. SanomaPro. (soveltuvin osin)
Saatavuus:
http://tiny.cc/ifollx
http://tiny.cc/7follx

Niestedt, W. & al. (uusin painos). Ihmisen fysiologia ja anatomia. WSOY. (soveltuvin osin)
Saatavuus: http://tiny.cc/yiollx

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luento-opetus, harjoitukset, itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

5
Opiskelija
- osaa kuvata keskeisten elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja niihin liittyvän vierasperäisen terminologian sekä osaa perustella eri elinjärjestelmien merkityksen koko elimistön toiminnassa
- osaa paikantaa elinten sijainnin ihmisruumiissa ja osaa soveltaa tietoaan mahdollisten rakenteellis-toiminnalisten häiriötekijöiden tunnistamisessa

3-4
Opiskelija osaa
- kuvata pääpiirteissään keskeisten elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä niihin liittyvän vierasperäisen terminologian sekä osaa perustella jossain määrin eri elinjärjestelmien merkityksiä koko elimistön toiminnassa
- paikantaa elinten sijainnin ihmisruumiissa

1-2
Opiskelija osaa
- tunnistaa puutteellisesti keskeisten elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä niihin liittyvän vierasperäisen terminologian
- tunnistaa puutteellisesti eri elinjärjestelmien merkityksen koko elimistön toiminnassa
- paikantaa vain joidenkin elinten sijainnin ihmisruumiissa

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei tunnista keskeisten elinjärjestelmien rakennetta ja toimintaa sekä niihin liittyvää vierasperäistä terminologiaa
- ei tunnista eri elinjärjestelmien merkitystä koko elimistön toiminnassa
- ei osaa paikantaa elinten sijaintia ihmisruumiissa

Arviointimenetelmät

Aktiivinen ja säännöllinen läsnäolo ja osallistuminen tunneille, kokeet

Harjoittelu

Teoriaopintojakso.

Takaisin