Automaatiojärjestelmän suunnittelu
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KC23CK90042 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 5.0 op |
Vastuuopettaja: | Luomanmäki, Toni |
---|
Opettajatiimi: | Luomanmäki, Toni |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
KOTU-2013KOTU   |
4-K   |
5.0   |
2017-01-01   |
2017-07-31   |
KOTU-2014KOTU   |
4-K   |
5.0   |
2018-01-01   |
2018-07-31   |
KOTU-2015KOTU   |
4-K   |
5.0   |
2019-01-01   |
2019-07-31   |
KOTU-2016KOTU   |
4-K   |
5.0   |
  |
  |
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija;
- Ymmärtää simuloinnin merkityksen automaatiojärjestelmän suunnittelussa
- Osaa mallintaa simulointiohjelmistolla tuotannon automaattisten järjestelmien keskeisimpiä elementtejä (koneet, kuljettimet, robotit, varastot jne.).
- Osaa luoda simulointiohjelmistolla kappaletavaratuotannon simulointeja
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä yhteensä 135 h, josta työjärjestyksessä olevaa 54 h ja itsenäistä työtä 81 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
- Simuloinnin merkitys automaatiojärjestelmien suunnittelussa (sovelluskohteet, edut/rajoitukset, simulointiprojektin vaiheet ja sisältö)
- Simulointiohjelmiston perusteet (käyttöliittymä, ohjelmiston ominaisuudet)
- Simulointiohjelmiston kirjastokomponentit
- Simulointiohjelmistolla mallinnetut komponentit
- Simulointimallien rakentaminen erityyppisiä komponentteja yhdistämällä
Opiskelumateriaali
Opettajan materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, tuntiharjoitukset ja harjoitustyöt, itseopiskelu
Arviointikriteerit
Taso 1: Opiskelija ymmärtää simuloinnin merkityksen automaattisten järjestelmien suunnittelussa ja osaa rakentaa yksinkertaisia simulointimalleja.
Taso 3: Opiskelija ymmärtää simuloinnin merkityksen automaattisten järjestelmien suunnittelussa ja osaa rakentaa simulointimalleja käyttämällä kirjastokomponentteja ja yksinkertaisia itserakennettuja komponentteja. Osaa tulkita Python-scriptiä.
Taso 5: Opiskelija ymmärtää simuloinnin merkityksen automaattisten järjestelmien suunnittelussa ja osaa rakentaa simulointimallin yhdistämällä itserakennettuja komponentteja ja kirjastokomponentteja laajemmiksi kokonaisuuksiksi. Kykenee osittain soveltamaan Python-scriptiä simulaation rakentamisessa.
Arviointimenetelmät
Henkilökohtainen väli- ja loppuharjoitustyö
Takaisin