Opiskelija ymmärtää laadunhallinnan olevan vanhustyön keskeinen henkilöstön toimintamalli. Opiskelija ymmärtää laatujärjestelmän merkityksen vanhustyön kehittämisessä ja toiminnan riskien hallinnassa sekä hänellä on valmiudet käyttää laatutyön menetelmiä ja välineitä työssään. Ymmärtää toiminnan mittaamisen ja arvioinnin merkityksen vanhustyön kehittämisessä. Osaa suunnitella ja toteuttaa vanhustyön kehittämiseen liittyvän kehittämistehtävän yhdessä vanhustyön henkilökunnan kanssa sekä harjaantuu palvelujen laadun arviointiin ja erilaisten laatutyökalujen käyttöön.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Laadunhallinnan keskeiset käsitteet ja ydinprosessit vanhustyössä
Tasapainottettu mittaristo BCS
Laatujärjestelmät; EFQM ja ITE-menetelmä
(sisällöstä on 1 op T&K:ta)
Opiskelumateriaali
Kts. Vanhustyön johtaminen ja taous opintojakson kirjallisuus.
Lisäksi; Niiranen V., Stenvall J.& Lumijärvi I. 2005. Kuntapalvelujen tuloksellisuuden arviointi (BSC) ( sov. osin )EFQM Excellence Model
Muu ajankohtainen opettajan osoittama kirjallisuus.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset; Kehittämistehtävä harjoittelujaksolla
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin. Opintojakson arvosana muodostuu kahdesta osiosta: tentti 1/2 ja kehittämistehtävä 1/2. ( numeraalinen arviointi 1-5)