Opiskelija osaa soveltaa viestinnän perusteorioita markkinointiviestinnän suunnittelussa. Hän osaa analysoida asiakaspalvelua kilpailukeinona sekä tavaroiden että palvelujen markkinoinnissa. Opiskelija osaa vertailla markkinointiviestinnän keinoja ja muotoja sekä laatia tehokkaan markkinointiviestintäsuunnitelman. Opiskelija osaa toteuttaa markkinointiviestintää tavoitteellisesti ja integroidusti erilaisissa organisaatioissa. Hän osaa myös suunnitella ja toteuttaa yksittäisen mainoskampanjan. Opiskelija osaa analysoida suhdeverkostojen ja organisaation sisäisen vuorovaikutuksen merkitystä organisaation kehittämisessä.
Opiskelijan työmäärä
1. vuosi:
- luennot ja ohjatut harjoitukset 24 tuntia, itsenäinen työskentely 30 tuntia
2. vuosi:
- luennot ja pienryhmätyöskentely 36 t, itsenäinen työskentely 71 t
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
- markkinointiviestinnän vaikutukset ja erilaiset vaikutusmallit
- asiakas osana palvelun tuotanto- ja kulutusprosessia sekä palvelutilanteet ja niiden johtaminen
- henkilökohtainen esiintyminen asiakaspalvelussa
- viestinnän rooli yritysimagon ja brandin rakentamisessa
- markkinointiviestinnän keinot ja suunnitteluprosessi
- mainonnan suunnittelu erityispiirteineen, mediasuunnittelu ja integroitu viestintäajattelu
Opiskelumateriaali
1. vuosi :
- Pesonen, H-L., Lehtonen, J. & Toskala, A. (2002). Asiakaspalvelu vuorovaikutuksena. Markkinointia, viestintää, psykologiaa, soveltuvin osin.
- Luennoitsijan ilmoittama muu materiaali
2. vuosi:
- Vuokko, Pirjo . 2003. Markkinointiviestintä merkitys, vaikutus ja keinot
- opettajan ilmoittama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
- luennot ja pienryhmätyöskentely
Arviointikriteerit
Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa soveltaa viestinnän perusteorioita markkinointiviestinnän suunnittelussa. Hän osaa analysoida asiakaspalvelua kilpailukeinona sekä tavaroiden että palvelujen markkinoinnissa. Opiskelija osaa vertailla markkinointiviestinnän keinoja ja muotoja sekä laatia tehokkaan markkinointiviestintäsuunnitelman. Opiskelija osaa toteuttaa markkinointiviestintää tavoitteellisesti ja integroidusti erilaisissa organisaatioissa. Hän osaa myös suunnitella ja toteuttaa yksittäisen mainoskampanjan. Opiskelija osaa analysoida suhdeverkostojen ja organisaation sisäisen vuorovaikutuksen merkitystä organisaation kehittämisessä.
Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa soveltaa viestinnän perusteorioita markkinointiviestinnän suunnittelussa. Hän osaa analysoida asiakaspalvelua kilpailukeinona sekä tavaroiden että palvelujen markkinoinnissa. Opiskelija osaa vertailla markkinointiviestinnän keinoja ja muotoja sekä laatia tehokkaan markkinointiviestintäsuunnitelman. Opiskelija osaa toteuttaa markkinointiviestintää tavoitteellisesti ja integroidusti erilaisissa organisaatioissa. Hän osaa myös suunnitella ja toteuttaa yksittäisen mainoskampanjan. Opiskelija osaa analysoida suhdeverkostojen ja organisaation sisäisen vuorovaikutuksen merkitystä organisaation kehittämisessä.
Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot. Opiskelija osaa käyttää viestinnän perusteorioita markkinointiviestinnän suunnittelussa. Hän osaa käyttää asiakaspalvelua kilpailukeinona sekä tavaroiden että palvelujen markkinoinnissa. Opiskelija osaa erotella markkinointiviestinnän keinoja ja muotoja sekä laatia markkinointiviestintäsuunnitelman. Opiskelija osaa toteuttaa markkinointiviestintää erilaisissa organisaatioissa. Hän osaa myös suunnitella ja toteuttaa yksittäisen mainoskampanjan. Opiskelija osaa tunnistaa suhdeverkostoja ja organisaation sisäisen vuorovaikutuksen liiketoiminnassa.
Arviointimenetelmät
- tentti 50 %
- pienryhmätyöskentely ja harjoitukset 50 % (läsnäolo 100 %)
- kummatkin edellä olevat osiot on suoritettava hyväksyttävästi
- aktiivinen osallistuminen ja läsnäolo
Lisätietoja
- Opintojaksosta suoritetaan ensimmäinen osa Asiakaspalvelu kilpailukeinona 2 op ensimmäisenä vuotena ja toinen osa Kokonaisvaltainen markkinointiviestintä 4 op toisena lukuvuotena.
- Opintojakso sisältää 1 t&k -opintopisteen
- Lisäksi opintojaksoon liittyy pakollisena osana projektityö (2op), joka löytyy liiketalouden koulutusohjelman opetussuunnitelmasta nimellä Yrityshankkeisiin liittyvät opinnot (KD07BHYR230)