Englannin kieli

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KGF11A93009
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Hietaniemi, Elina
Opettajatiimi: Zegrea, Suzana
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
VANTYO-2013   1-K   3.0   2014-01-02   2014-07-31  
VANTYO-2014   1-K   3.0   2015-01-02   2015-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa antaa omia henkilötietojaan ja osaa kertoa omasta koulutuksestaan. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveysalan sekä vanhustyön keskeisen sanaston ja osaa kertoa geronomin toiminta-alueista sekä sosiaali- ja terveysalan sekä vanhustyön palvelujärjestelmästä. Hän hallitsee yleisimmissä vanhustyön työtilanteissa tarvitsemansa kielen käytön ja osaa mm. haastatella ja neuvoa vanhusasiakkaita. Opiskelija tutustuu alansa akateemiseen kieleen ja perehtyy akateemisen tekstin lukemiseen.

Opiskelijan työmäärä

78 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

AMK-opiskelun sanasto, sosiaali-ja terveysalan termistö, vanhustyön englanti, johdatus tieteelliseen englantiin.

Opiskelumateriaali

Opettajan valmistama ja valitsema materiaali edellä olevilta sisältöalueilta. , www.stm.fi, www.kela.fi, muut verkkomateriaalit.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Esittävä ja kyselevä opetus, kirjalliset ja suulliset harjoitukset, itsenäinen opiskelu. Itsenäinen opiskelu käsittää harjoitusreferaatin tekemisen sekä erilaisia muita harjoitustehtäviä, Käännösharjoitukset.

Arviointikriteerit

Taso 5.
Opiskelija viestii täsmällisesti ja tarkoituksenmukaisesti, suullisesti ja kirjallisesti englannin kielellä moniammatillisessa ja -kulttuurissa työyhteisössä vaativissakin vuorovaikutustilanteissa (esim. palaverit, hoitoneuvottelut ja palautekeskustelut). Hän esittelee eri vaihtoehtoja luontevasti ja monipuolisesti asiakkaiden/potilaiden ohjaustilanteessa ottaen huomioon potilaiden/ asiakkaiden kulttuuritaustan. Opiskelija haastattelee asiakkaita/potilaita tilanteen edellyttämällä tavalla ja viestii myös haastavissa ja odottamattomissa asiakas-/potilastilanteissa ammattimaisella tavalla. Opiskelija käyttää monipuolisia rakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi, käyttää täsmällisesti laajaa sosiaali-/terveysalan kieltä mukaan lukien oman erityisalansa terminologian, ääntää selkeästi ja luontevasti, viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä, hahmottaa nopeasti tekstin sisällön arvioidakseen kriittisesti lähteen luotettavuuden ja käyttää tehokkaasti eri keinoja viestinnän tukena.
Taso 3.
Opiskelija viestii suullisesti ja kirjallisesti moniammatilliselle työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. puhelinkeskustelut, osaston ulkopuoliset konsultaatiot, suullinen ja kirjallinen raportointi, suullinen esitys esim. vakuutusasiakirjat). Opiskelija selittää ja perustelee yksilölliset potilasohjeet sekä kertoo tavallisimmista toimenpiteistä ja tutkimuksista, selvittää potilaan/asiakkaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa/elämän tilannetta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä, kirjaa potilaan/ asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa potilaan/ asiakkaan esittämiin kysymyksiin. Opiskelija käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin, käyttää hyvin sosiaali- ja terveysalan keskeistä sanastoa ja melko hyvin oman erityisalansa sanastoa, pyrkii viestimään tilanteen edellyttämällä tyylillä, ääntää melko luontevasti ja selkeästi, löytää silmäilemällä tekstin pääkohdat erilaisista sosiaali- ja terveysalan teksteistä ja käyttää eri keinoja viestinnän tukena.

Taso 1.
Opiskelija selviytyy rutiiniluonteisissa, suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa moniammatillisessa työyhteisössä (esim. sähköposti, lomakkeiden täyttö, CV, työyksikön esittely). Opiskelija antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita erilaisille asiakkaille /ryhmille, kysyy potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan/ elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa potilaan/ asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi. Opiskelija ymmärtää omiin työtehtäviinsä liittyviä sosiaali- ja terveysalan tekstejä. Hän tekee kielen keskeisissä rakenteissa virheitä mikä vaikeuttaa viestintää ja voi aiheuttaa väärinkäsityksiä ja vaatii asian toistoa, käyttää sosiaali- ja terveysalan perussanastoa niin että tarpeelliset tiedot välittyvät kuulijalle ja lukijalle, ääntää ymmärrettävästi, mutta epätarkkuuksia saattaa esiintyä erityissanastossa, löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita ja turvautuu yleisesti käytettyihin apuvälineisiin viestinnässään.

Arviointimenetelmät

Arvioinnissa tukeudutaan valtakunnallisia ammattikorkeakouluja koskeviin (AMKKIA-)taitotasokuvauksiin. (numeraalinen 1-5 arviointi) Kurssin suoritus muodostuu aktiivisesta tuntiosallistumisesta, itsenäisistä töistä ja kokeesta. Läsnäolovaatimus 80%. (numeerinen arviointi 1-5 )

Takaisin