Suullinen ja kirjallinen viestintä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KF08AVI0510 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 2.0 op |
Vastuuopettaja: | Sarvikas, Helena |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2013   |
1-S   |
2.0   |
2013-09-01   |
2013-12-31   |
SOSALA-2014   |
1-S   |
2.0   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja tavoitteellisesti erilaisissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida viestintätaitoja osana ammatillista kehittymistä. Opiskelija osaa soveltaa SeAMKin kirjallisten töiden ohjeita tehtävissään.
Opiskelijan työmäärä
Kontaktiopetus ja ohjatut harjoitukset 22 t, itsenäinen opiskelu 30 t
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
- Viestintätyylin analysointi
- Esiintymistaito
-Ryhmäviestintätaito (keskustelutaito, palautteen antaminen ja vastaanottaminen, toimintatavat, kokoustekniikka, asiakirjastandardi, pöytäkirjat, muistiot)
- Kirjallisten töiden raportointiohjeet (lähdeviittaustekniikka, referointi, mallipohja)
Opiskelumateriaali
- Roivas, M. & Karjalainen A. L. 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä.
- Verkkomateriaali, esim. Kirjoittajan ABC (http://webcgi.oulu.fi/oykk/abs/)
- Kielijelppi (http://www.kielijelppi.fi/)
- Kielikompassi (https://kirlikompassi.jyu.fi/uploads/document_userfiles/kokoustekn/)
- SeAMKin Kirjallisten töiden ohje
- Muu opettajan osoittama materiaali, joka tarkennetaan opintojakson alussa
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, verkko-opetus soveltuvin osin. Kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät yksin ja ryhmässä. Itsenäinen opiskelu.
Arviointikriteerit
Taso 1-2:
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi.
Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista sekä argumentointi monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
Taso 5:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaisesti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan.
Hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta; teksti on loogista, selkeää ja sidosteista sekä argumentointi monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
Arviointimenetelmät
Arviointi koostuu seuraavista osioista: kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät, itsearviointi ja vertaisarviointi.
Takaisin