Harjoittelu: Vanhustyön johtaminen ja kehittäminen
Rakennetyyppi:
Opintojakso
Koodi:
KFG11CE003
Taso:
AMK
Laajuus:
13.0 op
Vastuuopettaja:
Hietaniemi, Elina
Opettajatiimi:
Hietaniemi, Elina ; Koivula, Anna-Kaarina
Opetuskieli:
Suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy johtajan /esimiehen rooliin ja johtamiseen vanhustyön palveluorganisaatiossa. Opiskelija osaa käyttää teoriatietoja vanhustyön johtamisessa. Osaa analysoida valmiuksiaan ja kehittymismahdollisuuksiaan toimia tulosvastuullisena esimiehenä ja laadun kehittäjänä vanhustyössä.
Opiskelijan työmäärä
328 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Perus- ja ammattiopinnot sekä johtamisen ja laadunhallinan teoriaopinnot.
Sisältö
Harjoittelu toteutuu vanhustyön palvelujärjestelmissä perehtymällä erityisesti johtamiseen, talouteen ja vanhustyön laadun kehittämiseen sekä arviointiin. Opiskelija toteuttaa työyhteisössä yhdessä henkilökunnan kanssa laatuun liittyvän kehittämistehtävän. (sisällöstä on 7 op T&K:ta)
Teemoitettu oppimispäiväkirja ja kustannuslaskentatehtävä
Arviointikriteerit
1. Taso (1 – 2)
Opiskelijalla on kapea-alainen näkemys vanhustyön johtamisen osa-alueista. Osaa tuoda teoriatietojaan esille keskusteluissa, mutta käytäntöön soveltamisessa on puutteita. Vuorovaikutus henkilökunnan ja asiakkaiden kanssa on varauksellista. Oma pohdinta on vähäistä. Tarvitsee paljon ohjausta.
2. Taso (3 – 4)
Opiskelija hallitsee hyvin keskeisimmät vanhustyön johtamisen osa-alueet, joita pohtii kirjallisissa tehtävissään.Osaa aktiivisesti tuoda teoriatietojaan esille harjoitteluorganisaatiossaan. On keskusteluissaan kriittinen. Näkee ja tuo esille kehittämishaasteita omassa toiminnassa ja kohdeorganisaatiossa. On selkeä ja johdonmukainen toiminnoissaan. Osaa arvioida omaa kasvuaan geronomina.
3. Taso (5)
Opiskelija hallitsee kiitettävästi vanhustyön johtamisen osa-alueet. On keskusteluissaan rakentavan kriittinen. Osaa arvioida, soveltaa ja kehittää vanhustyön johtamista ja laadunhallintaa. Opiskelija osoittaa toiminnoissaan selkeyttä ja vastuullisuutta. Pohtii syvällisesti omaa kasvuaan geronomina.
Arviointimenetelmät
Itsearviointi ja ohjaajan antama palaute sekä opettajan antama arviointi tehtävistä. Numeerinen arviointi