Opiskelija tuntee hoitotyön filosofiset perusteet ja tunnistaa hoitotyön arvomaailman. Opiskelija osaa tunnistaa näyttöön perustuvan tiedon merkityksen hoitotyössä ja hoitotyön eettisessä päätöksenteossa.
INNOVAATIO-OSAAMINEN
Opiskelija tuntee tieteellisyyden merkityksen hoitotyössä ja sen kehittämisessä sekä osaa kuvata hoitotieteen hoitotyön perustieteenä ja muut tieteet hoitotiedettä tukevina tieteinä.
HOITOTYÖN ASIAKKUUSOSAAMINEN
Opiskelija tunnistaa holistisen ihmiskäsityksen.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Tiede ja teoria. Filosofinen ajattelu ja keskeiset käsitteet. Hoitotiede tieteenalana ja hoitotieteen tutkimusalat. Arvot, ihmiskäsitykset.
Opiskelumateriaali
Eriksson, K.& al. 2007. Hoitotiede. WSOY;
Kangasniemi, M., Viitalähde, K. & Porkka, S. 2010. A theoretical examination of the rights of nurses. Nursing Ethics. 127 (5) 628-635.
Opettajan osoittama ajankohtainen materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
PBL, asiantuntijaluennot, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Yksilö- ja ryhmätyöskentely, oppimisprosessit ja oppimistuloksien arviointi, tehtävät