Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | SOSAVY30 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 4.0 op |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2015   |
3-S   |
4.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
SOSALA-2016   |
3-S   |
4.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa kansalaisten osallisuuden ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnin, yhteiskunnan toimivuuden ja ekososiaalisen kestävyyden näkökulmista. Hän osaa määritellä kriittisen pedagogiikan sekä sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian ja toimintaperiaatteet. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Hän osaa käynnistää, toteuttaa ja arvioida yhteisöllistä toimintaa yhteisötyön menetelmiä soveltaen. Opiskelija tuntee yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija on tutustunut sosiaalialan toimipisteisiin, jotka ovat valinneet toimintaideologiakseen yhteisöllisyyden. Hän tuntee yhteisöllisyyden toteuttamistavat toimipisteissä.
Opiskelijan työmäärä
106 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Sisältö
- sosiaalisen pääoman käsite
- sosiaalipedagoginen aktivoiminen
- kriittinen pedagogiikka
- yhteisöaktivointi
- yhteisöllisen toiminnan käynnistäminen, toteuttaminen ja arvioiminen
- yhteisöllisyys toimintaideologiana
Opiskelumateriaali
- Karjalainen, P. & Kivipelto, M. 2014. Yhdyskuntatyö kansalaisia kohtaamassa. Teoksessa Haverinen R. & al. Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Vastapaino.
- Kuntalaiset keskiöön. Työkalupakki kuntalaisten osallistumiseksi palvelujen kehittämiseen ja päätöksentekoon. 2014. Kuntaliitto. Saatavana: http://flash.kunnat.net/2014/kuntalaiset-keskioon/files/assets/basic-html/index.html#1
- Kurki, Leena 2007. Innostava vanhuus: sosiokulttuurinen innostaminen vanhempien aikuisten parissa. Finn Lectura.
- Matthies, A.-L. & Närhi, K. 2013. Ympäristökysymysten ajankohtaisuus globaalissa ja paikallisessa sosiaalityössä. Teoksessa Hurtig, J., Nikupeteri A. & Romakkaniemi M. Tutkiva sosiaalityö. Oikeudenmukaisuus sosiaalityössä. Sosiaalityön tutkimuksen seura. Saatavana: http://www.talentia.fi/files/3176/Tutkiva_sosiaalityo_2013.pdf
- Matthies, A.-L: & Rantamäki N. 2013. Hyvinvointitalkoot – miten kuntalaisten osallistuminen tukee palveluita. Kampa-hankeen julkaisu. Saatavana:
https://www.chydenius.fi/tutkimus/sosiaalitieteet/hankkeet/kampa/kampa-julkaisut-1/kampa-julkaisut/hyvinvointitalkoot
- Roivainen, I. & al. (toim.) 2008. Yhteisöt ja sosiaalityö: kansalaisen vai asiakkaan asialla? PS-Kustannus.
- Väyrynen, S., Kostamo-Pääkkö K., & Ojaniemi, P. 2015. Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. United Press Global.
- Muu mahdollinen soveltuva materiaali esitellään opintojakson alussa.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Opintojaksosta on kaksi vaihtoehtoista toteutustapaa:
1. Toteutus: Kontaktiopetus, ryhmätehtävät, itsenäinen tehtävä ja kirjallisuuteen perehtyminen.
2. Toteutus: Osallistuminen yhteisöllisen tapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.
Arviointikriteerit
Arviointi 1-5.
Taso 5:
Opiskelija osaa perustella kansalaisten osallisuuden ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa vertailla kriittisen pedagogiikan, sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorioita ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa perustellen tulkita yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa yhteisötyön menetelmiä monipuolisesti soveltaen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin. Hän osaa monipuolisesti arvioida yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä perustellen analysoida niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa arvioida kansalaisten osallisuuden ja sosiaalisen pääoman merkitystä kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa selittää kriittisen pedagogiikan, sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian ja toimintaperiaatteet. Opiskelija osaa tulkita yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa perustellen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin soveltaen yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa erotella yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä perustellen luokitella niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Taso 1-2:
Opiskelija osaa tunnistaa kansalaisten osallisuuden ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa määritellä kriittisen pedagogiikan, sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian ja toimintaperiaatteet. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin yhteisötyön menetelmiä soveltaen. Hän osaa tunnistaa yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointimenetelmät
Toteutus 1: Itsenäinen tehtävä kirjallisuuden pohjalta ja sen esitys sekä luentoaineistoon ja kirjallisuuteen perustuva tentti.
Toteutus 2: Osallistuminen orientaatioon, aktiivinen osallistuminen toiminnan kaikkiin vaiheisiin ja kirjallinen raportti.
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Lisätietoja
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Valtaistava sosiaalityö
Takaisin