Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: THO2S3
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Palo, Raija
Opettajatiimi: Toukola, Marja ; Vierre, Else
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
TH-2015   3-K   3.0   2018-01-01   2018-07-31  
TH-2016   3-K   3.0   2019-01-01   2019-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kehittää promotiivista ja preventiivistä terveydenhoitajatyötä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa analysoida näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä terveyden edistämisen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opiskelija käyttää työnsä perustana keskeistä terveydenhoitajatyötä ohjaavaa lainsäädäntöä sekä kansallisia ja kansainvälisiä sosiaali- ja terveyspoliittisia asiakirjoja. Hän osaa kartoittaa asiakkaan voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä. Opiskelija osaa auttaa asiakasta tunnistamaan omia voimavarojaan terveyden ylläpitämisessä ja omahoidossa sekä vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja. Opiskelija osaa löytää ja tukea erityisen tuen tarpeissa ja syrjäytymisen vaarassa olevia asiakkaita, perheitä ja yhteisöjä. Hän osaa käyttää etsivän työn menetelmiä asiakkaiden, heidän perheidensä ja lähiyhteisöjensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Opiskelija osaa selittää kulttuurin merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Hän osaa tukea yhteistyössä eri kulttuureista ja kulttuuritaustasta olevia asiakkaita ja perheitä heidän terveytensä, toimintakykynsä ja hyvinvointinsa edistämisessä. Opiskelija osaa valita ja käyttää asiakkaan osallisuutta lisääviä ja vaikuttavia toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla. Opiskelija osaa uudistaa ja kehittää yhteistyössä terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä. Hän osaa selittää eettisyyteen ja laillisuuteen liittyvät kysymykset käyttäessään viestintäteknologisia työmenetelmiä. Opiskelija osaa käyttää ja kehittää innovatiivisesti sekä asiakaslähtöisesti tieto- ja viestintäteknologiaa työssään yhdessä muiden asiasiantuntijoiden kanssa.

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojakson toteutussuunnitelmassa

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Ei tarvita edeltäviä opintoja

Sisältö

Promotiivinen ja preventiivinen näkökulma terveydenhoitajatyön lähtökohtana. Kansansairauksien ehkäisyn ja riskitekijöiden tunnistamisen vahvistaminen yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla. Terveyden ja hyvinvoinnin indikaattorit, epidemiologinen tieto. Väestön terveyskäyttäytyminen, terveyden tasa-arvo, terveysuhat. Ajankohtaiset terveyden edistämiseen ja terveydenhoitajatyöhön liittyvät tutkimukset.
Sosiaali- ja terveydenhuollon keskeinen lainsäädäntö, sosiaali- ja terveyspoliittiset ohjelmat, suositukset ja ohjeet, EU:n ja WHO:n terveyspoliittiset linjaukset. Voimavaroja tukeva ja voimaannuttava työote. Asiakkaan (yksilö, perhe, ryhmä, yhteisö) voimaantuminen, voimavaroja vahvistavien keinojen löytäminen, terveydenlukutaito. Asiakkaan omahoidon tukeminen ja päätöksentekotaitojen vahvistaminen. Dialogi, yhteistoiminnallisuus, asiakkaan osallisuus. Asiakassuhteiden luonne terveydenhoitajatyössä (mm. jatkuvuus, pitkäkestoisuus). Syrjäytyminen, syrjäytymisen uhat ja indikaattorit. Asiakas-/yhteisöanalyysi, hyvinvointikertomukset. Yhteisöllisyys, verkostotyö, jalkautuminen asiakkaiden pariin. Matalan kynnyksen palvelut (mm. terveysneuvontapiste, terveyskioski, liikkuva yksikkö). Kulttuurisuuden eri tasot. Psykososiaaliset kulttuuritekijät. Kulttuurinen ja eettinen herkkyys asiakastyössä. Eri kulttuuritaustaiset asiakkaat mm. etniset ryhmät, nuorisokulttuurit, maahanmuuttajat. Monikulttuurinen verkostotyö terveydenhoitajatyön toimintaympäristöissä. Toimintamallien ja työmenetelmien asiakaslähtöinen käyttö ja kehittäminen. Innovatiivisten ja teknologiaa hyödyntävien toimintamallien ja työmenetelmien asiakaslähtöinen käyttö ja kehittäminen.

Opiskelumateriaali

Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O.-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2008. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita. Helsinki.

Pietilä, A-M. 2010. Terveyden edistäminen.

Nohynek, H. & Hulkko, T. & Rapola, S. & Strömberg, N. & Kilpi, T. Rokottajan käsikirja (uusin painos).

Ajankohtainen oppimateriaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luento-opetus. Yhteistoiminnalliset menetelmät. Verkko-opetus.Työpaja- työskentelyt. Simulaatioharjoitukset. Opintokäynti. Itsenäinen työskentely.

Arviointikriteerit

Arviointikriteerit kirjattu opintokokonaisuudessa Terveydenhoitajatyön syventävät opinnot loppuvaiheen opinnoissa

Arviointimenetelmät

Koe. Tehtävä.

Harjoittelu

Opintojakso sisältää harjoituksia ja teoriaopintoja.

Takaisin