Opintoihin ja työhön valmentaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | SOSAPS40 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 4.0 op |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2015   |
2-S   |
4.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
SOSALA-2016   |
2-S   |
4.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa käyttää psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta opinto- ja työvalmentamisen tehtävissä toimiessaan. Lisäksi hän osaa soveltaa opiskelu-/työhönvalmennuksessa käytettäviä työorientaatioita ja -menetelmiä. Opiskelija osaa nimetä opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita esimerkiksi nuorten, maahanmuuttajien, pitkäaikaistyöttömien, mielenterveyskuntoutujien ja eri syistä vammaisten henkilöiden elämässä. Opiskelija osaa kuvata, minkälaisissa työympäristöissä opinto- ja työvalmennusta toteutetaan ja minkälaisilla periaatteilla esimerkiksi kuntouttavassa työtoiminnassa ja työpajatoiminnassa toimitaan. Hän osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja. Opiskelijalla on valmiudet arvioida ja kehittää omaa toimintaansa.
Opiskelijan työmäärä
106 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin.
Sisältö
- opiskelun edistymisen ja työelämässä toimimisen haasteet eri asiakasryhmillä
- opinto- ja työvalmennuksen toteuttamisympäristöt, työorientaatiot, toimintatavat
- opinto- ja työvalmennuksen yhteistyötahot ja niiden toimintalogiikka
- tavoitteellinen opinto- ja työvalmennuksen työprosessi
- ohjaajan/ valmentajan rooli
- oman toiminnan arvioiminen ja kehittäminen
Opiskelumateriaali
- Eronen, A.ym.2014.Maahanmuuttajien työllistyminen. Taustatekijät, työnhaku ja työvoimapalvelut.
- Idström, A., Stenroos, M.&Uimonen, M. (toim.).2013.Oikeita töitä.Vammaisten ja osatyökykyisten työllistymisen toimivia käytäntöjä Ruotsista, Tanskasta, Virosta ja Suomesta.
- Karjalainen, V. & Keskitalo, E. (toim.) 2013. Kaikki työuralle! Työttömien aktivointipolitiikkaa Suomessa.
- Myrskylä, P.2011.Nuoret työmarkkinoiden ja opiskelun ulkopuolella.
- Oksanen, J.2014.Motivointi työvälineenä.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
- luennot, ryhmätyöt, itsenäinen opiskelu, simulaatioharjoitukset, tutustumiskäynnit/ vierailijaluennot
- opintojaksolla on opinnollistamismahdollisuus
Arviointikriteerit
Taso 5:
Opiskelija erottelee ja vertailee opiskelu-/työhönvalmennuksessa käytettäviä työorientaatioita ja menetelmiä. Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija vertailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja niissä toteutettavan työn kehittämisen näkökulmasta. Opiskelija käyttää erinomaisen onnistuneesti psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta.
Taso 3-4:
Opiskelija erottelee opiskelu-/työhönvalmennuksessa käytettäviä työorientaatioita ja menetelmiä. Opiskelija tarkastelee erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija esittelee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja niissä toteutuvan työn kehittämisen näkökulmasta. Opiskelija käyttää onnistuneesti psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta.
Taso 1-2:
Opiskelija nimeää opiskelu-/työhönvalmennuksessa käytettäviä työorientaatioita ja menetelmiä. Opiskelija listaa erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija kuvailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija nimeää opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja. Opiskelija käyttää psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta.
Arviointimenetelmät
Arviointi muodostuu tentistä (60%) sekä teoriaa ja sen soveltamista todentavasta ryhmätehtävästä (40%).
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Lisätietoja
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Perheohjaus
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä
Takaisin