Yritystoiminnan perusteet

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KE16A081100
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 9.0 op
Vastuuopettaja: Turunen, Tero
Opettajatiimi: Turunen, Tero ; Borisov, Päivi Marianne ; Imppola, Jorma
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tulkita yritystoiminnan merkitystä yhteiskunnassa ja yrittäjyyden eri sisältöjä. Opiskelija osaa käyttää liiketoiminnan, markkinoinnin ja tuotantotalouden peruskäsitteitä. Opiskelija osaa luokitella yrityksen eri toimintojen välisiä suhteita. Opiskelija osaa käyttää yrityssuunnittelun ja liikkeenjohtamisen perustyökaluja. Opiskelija osaa löytää yrityksen ja sen sidosryhmien välisiä riippuvuussuhteita. Opiskelija osaa päätellä yksittäisen yrityksen yhteyksiä toimintaympäristöönsä.

Opiskelijan työmäärä

240 h työtä, jakautuu:
- kontaktiopetus 90 h
- harjoitustyön suunnittelu ja tekeminen, yhteistyö kumppaniyrityksen kanssa ja yrittäjyyspeli 90 h
- taustamateriaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen 60 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

- Yrittäjyyden ja yritystoiminnan merkitys yhteiskunnassa ja taloudessa, yrittäjyysilmapiiri, sisäinen yrittäjyys
- Yrittäjyyden edistämisen menetelmät EU:ssa ja Suomessa
- Yrityksen toiminnan osa-alueet
- Liikeideat, innovaatiot, liiketoimintamahdollisuuksien synnyttäminen ja havaitseminen, tarvittavat resurssit
- Liiketoiminnan suunnittelun ja johtamisen perusteet; yrityssuunnittelu, SWOT, PESTE
- Yritysten organisoitumismuotoja (esim. franchising, perheyritys), juridiset yritysmuodot

- Markkinoinnin käsitteet
- Markkinointiajattelun kehittyminen
- Markkinoinnin toimintaympäristö
- Segmentointi ja asemointi
- Markkinoinnin kilpailukeinot

- Tuotantojärjestelmät
- Tuotannon suunnittelujärjestelmät
- Ideaalitehdas
- Tuotantotyypit
- Logistiikan määritelmä, käsite ja virrat
- Kotimainen ja kansainvälinen logistiikka
- Logistisen systeemin osatekijät ja tehtävät
- Logistiikan keskeisiä käsitteitä ja tunnuslukuja
- Logistiikan merkitys kansantaloudessa

Opiskelumateriaali

- Bergströn & Leppänen (2009). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=87365

- Muut opettajien ilmoittamat ja jakamat materiaalit

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

luennot, keskustelut, harjoitukset, verkkotyöskentely, workshoptyöskentely, yritysvierailut, seminaari, harjoitustyö, osallistuminen virtuaaliyritysmessuille

Arviointikriteerit

Taso 1-2: Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa useita yritystoiminnan keskeisiä peruskäsitteitä ja -periaatteita
Taso 3: Opiskelija osaa nimetä, tunnistaa ja käyttää sujuvasti useita yritystoiminnan keskeisiä peruskäsitteitä ja -periaatteita ja käyttää yritystoiminnan perusanalyysityökaluja.
Taso 5: Opiskelija osaa nimetä, tunnistaa ja käyttää sujuvasti yritystoiminnan keskeisiä peruskäsitteitä ja -periaatteita, käyttää analysoivasti ja kriittisesti yritystoiminnan perusanalyysityökaluja ja pystyy niiden avulla luomaan ja kehittämään yritystoimintaa.

Arviointimenetelmät

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Harjoittelu

Ei ole

Lisätietoja

Tuottaa T&K pisteitä

Takaisin