Hoitotyön auttamismenetelmät

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG09AIHE226
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 7.0 op
Vastuuopettaja: Palo, Raija
Opettajatiimi: Toukola, Marja ; Vierre, Else ; Knuuttila, Tarja ; Ahola, Liisa ; Mäki-Kojola, Tiina ; Hautala, Tanja
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
HOITOTYO-2013SH   1-S   3.0   2013-09-01   2013-12-31  
HOITOTYO-2013SH   1-K   4.0   2014-01-02   2014-07-31  
HOITOTYO-2013TH   1-S   3.0   2014-09-01   2014-12-31  
HOITOTYO-2013TH   1-K   4.0   2015-01-02   2015-07-31  
SH-2014   1-S   3.5   2014-09-01   2014-12-31  
SH-2014   1-K   3.5   2015-01-02   2015-07-31  
TH-2014   1-S   3.0   2015-08-01   2015-12-31  
TH-2014   1-K   4.0   2016-01-01   2016-07-31  

Osaamistavoitteet

KLIININEN OSAAMINEN

Opiskelija osaa muodostaa kokonaiskuvan ihmisen tarpeista. Opiskelija osaa toimia keskeisten hoitotyön auttamis- ja tutkimusmenetelmien mukaisesti. Opiskelija osaa toimia aseptisen työskentelyn periaatteiden pohjalta.

TERVEYDEN EDISTÄMISOSAAMINEN

Opiskelija osaa toimia kuntouttavan hoitotyön periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa ohjata potilasta ymmärtämään ja hoitamaan terveyteensä vaikuttavia asioita eri elämisen toimintojen alueilla.

PÄÄTÖKSENTEKO-OSAAMINEN

Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida potilaan hoitotyötä. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija osaa kuvata potilaan hoitotyön suunnitelman eri vaiheet. Opiskelija osaa laatia hoitotyön suunnitelman ja noudattaa rakenteisen kirjaamisen suositusten mukaista kirjaamiskäytäntöä. Opiskelija osaa suunnitelmallisesti dokumentoida, raportoida ja seurata asiakas-/potilastietoa sekä käyttää niihin tietoteknologiaa ja tietoverkkoja.

HOITOTYÖN ASIAKKUUSOSAAMINEN

Opiskelija osaa valita ja perustella tutkitun tiedon avulla hoitotyön auttamismenetelmän valintaa sekä toteuttaa hoitotyön auttamismenetelmät asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa toimia asiakas-/potilaslähtöisesti vaihtelevissa tilanteissa, arvioida ja kehittää asiakastoimintaansa. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida saattohoitovaiheessa olevan potilaan ja hänen läheistensä hoitotyön.

KANSAINVÄLISTYMISOSAAMINEN

Opiskelija tunnistaa kansainvälisyyden mukanaan tuomia haasteita hoitotyössä.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 186 tuntia.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Turvallisuus hoitotyössä: infektioiden torjunta, radiologisten tutkimusten perusteet, selviytyminen. Kanssakäyminen hoitotyössä: aistitoiminta, sukupuolisuuden ilmaiseminen. Hengitys ja verenkierto: arviointi, häiriöt ja auttamismenetelmät, kehon lämmöstä huolehtiminen. Ravitsemus ja nestetasapaino: ravitsemustilanarviointi, perusravitsemus, ravitsemustilan häiriöt ja auttamismenetelmät, nestetasapaino. Erittäminen: arviointi, häiriöt, ja auttamismenetelmät. Puhtaudesta ja pukeutumisesta huolehtiminen: kudoseheys. Aktiviteetti: liikkumisen arviointi, potilaan auttaminen liikkumisessa, kuntouttava työote, nukkuminen, työskenteleminen, harrastaminen,leikkiminen. Kuolevan ja kuolleen hoitotyö ja omaisten tukeminen. Hoitotyön kirjaamisen toimintatavat ja rakenteinen kirjaaminen. Kansainvälisyys hoitotyössä.

Opiskelumateriaali

Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M & Vuorinen, S. 2012. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro Oy.
Saatavuus:
http://tiny.cc/b8cdmx

Haglund, B. & al. 2007. Ihmisen ravitsemus. 9. painos tai uudempi. WSOY. (sov.osin).
Saatavuus:
http://tiny.cc/s9cdmx
http://tiny.cc/daddmx

Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2009 (tai uudempi) Hoida ja kirjaa. Helsinki:Tammi.
Saatavuus:
http://tiny.cc/vbddmx
http://tiny.cc/jcddmx

Berman, A., Snyder, J.S., Kozier, B. & Erb, G. 2008. Kozier & Erb's fundamentals of nursing : concepts, process, and practice. 8. edition (soveltuvin osin)
Saatavuus:
http://tiny.cc/deddmx

Ajankohtainen opiskelumateriaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luento-opetus, laboraatio-opetus, ryhmätyöt, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

5
Opiskelija osaa
- soveltaa aseptisen toiminnan periaatteita erilaisissa hoitotyön tilanteissa ja menetelmissä
- osoittaa kaikessa toiminnassaan potilasturvallisuuden täyttymistä
- osoittaa tietämyksensä ihmisen peruselintoiminnoista ja niiden muutoksista kiitettävästi
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyön auttamismenetelmiä ja niiden vaikuttavuutta
- toteuttaa kuolevan potilaan hoitotyön periaatteita ja osaa tukea kuolevaa ihmistä ja hänen läheisiään
- soveltaa hoitotyön ammattieettisiä periaatteita
- kohtaa asiakkaan/potilaan kunnioittavasti hoitotyössä
- kuvata rakenteisen kirjaamisen perusteet ja laatia hoitotyön kirjallisen suunnitelman prosessimallin mukaisesti

3-4
Opiskelija osaa
- kuvata aseptisen toiminnan periaatteita erilaisissa hoitotyön tilanteissa ja menetelmissä
- kuvata toiminnassaan potilasturvallisuuden täyttymistä
- kuvata ihmisen peruselintoimintoja ja niiden muutoksia
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyön auttamismenetelmät ja niiden vaikuttavuutta
- toteuttaa kuolevan potilaan hoitotyön periaatteita ja tukea kuolevaa ihmistä ja hänen läheisiään
- soveltaa hoitotyön ammattieettisiä periaatteita
- kohdata asiakkaan/poitlaan kunnioittavasti hoitotyössä
- kuvata rakenteisen kirjaamisen perusteet ja laatia hoitotyön kirjallisen suunnitelman prosessimallin mukaisesti

1-2
Opiskelija
- tietää aseptisen toiminnan periaatteet ja osaa osittain soveltaa niitä erilaisissa hoitotyön tilanteissa ja menetelmissä
- tietää potilasturvallisuuteen vaikuttavat tekijät
- osaa kuvata ihmisen peruselintoimintoja ja niiden muutoksia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyön auttamismenetelmät ja niiden vaikuttavuutta
- tietää kuolevan potilaan hoitotyön periaatteet
- tietää hoitotyön ammattieettiset periaatteet ja osittain soveltaa niitä
- osaa kohdata asiakkaan/potilaan kunnioittavasti hoitotyössä
- tietää rakenteisen kirjaamisen perusteet ja laatii hoitotyön kirjallisen suunnitelman prosessimallin mukaisesti


Hylätty = 0
Opiskelija
- ei tiedä aseptisen toiminnan periaatteita eikä osaa soveltaa niitä erilaisissa hoitotyön tilanteissa ja menetelmissä
- ei tiedä potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- ei tiedä ihmisen peruselintoimintoja ja niiden muutoksia
- ei osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyön auttamismenetelmiä ja niiden vaikuttavuutta
- ei tiedä kuolevan potilaan hoitotyön periaatteita
- ei tiedä hoitotyön ammattieettisiä periaatteita
- ei osaa kohdata asiakasta/potilasta kunnioittavasti hoitotyössä
- ei tiedä rakenteisen kirjaamisen perusteita eikä osaa laatia hoitotyön kirjallista suunnitelmaa prosessimallin mukaisesti

Arviointimenetelmät

Aktiivinen ja säännöllinen läsnäolo ja osallistuminen tunneille ja opintokäynneille. Tehtävät, kokeet.

Harjoittelu

Opintojakso sisältää sekä teoriaopintoja että laboraatioharjoituksia.

Takaisin