Vanhusten sosiaaliset ongelmat

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KFG11B043
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Hietaniemi, Elina
Opettajatiimi: Koivula, Anna-Kaarina
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa vanhojen ihmisten asemaan ja hyvinvointiin vaikuttavia demografisia, historiallisia, kulttuurisia, taloudellisia ja kansanterveydellisiä tekijöitä. Opiskelija osaa analysoida vanhusten sosiaalisia ongelmia ja syrjäytymiseen johtavia tekijöitä. Opiskelija osaa soveltaa keskeisten ikäpoliittisten tavoite- ja toimintaohjelmien suosituksia hyvinvoinnin, syrjäytymisen ehkäisemisen ja voimavarojen lisäämisen näkökulmista käsin. Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti median välittämiä käsityksiä vanhusten sosiaalisista ongelmista.

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Vanhojen ihmisten asema yhteiskunnassa; vanhusten sosiaaliset ongelmat yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla; ikäpolitiikan käsite; ikäpolitiikan kehittyminen ja toteutustavat eri maissa; ikäpoliittiset tavoite- ja toimenpideohjelmat globaalilla, kansallisella ja paikallisella tasolla; vanhusneuvostojen tehtävät; media vanhusten sosiaalisten ongelmien määrittäjänä.

Opiskelumateriaali

Helander, V. 2004. Seniorikansalainen voimavarana: havaintoja ja pohdintoja ikäpolitiikan suuntaamiseksi; Vanhuus ja sosiaalityö 2007. Seppänen, Karisto, & Kröger. (soveltuvin osin) PS-kustannus; Kuluerästä voimavaraksi 2008. Suomi & Hakonen (toim.) PS-kustannus; Vanhuksen äänen kuuleminen 2005. Kankare & Lintula 2005 (toim.). Tammi; Lupaava kotihoito. Uusia toimintamalleja vanhustyöhön 2010. Engeström, Niemelä, Nummijoki & Nyman (toim.). (soveltuvin osin) PS-kustannus; Ikääntyminen ja päihteet. Ammatillisia kohtaamisia arjessa 2010. Nykky, Heino, Myllymäki, Rinne (toim.) Kirjapaja; Ajankohtaiset vanhuspoliittiset tavoite- ja toimenpideohjelmat.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätehtävät, itsenäinen tehtävä

Arviointikriteerit

Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, itsenäinen ja/tai ryhmätehtävä, (arviointi 1-5)

Takaisin