Vanhusten sosiaaliset ongelmat
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KFG11B043 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Hietaniemi, Elina |
---|
Opettajatiimi: | Koivula, Anna-Kaarina |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa vanhojen ihmisten asemaan ja hyvinvointiin vaikuttavia demografisia, historiallisia, kulttuurisia, taloudellisia ja kansanterveydellisiä tekijöitä. Opiskelija osaa analysoida vanhusten sosiaalisia ongelmia ja syrjäytymiseen johtavia tekijöitä. Opiskelija osaa soveltaa keskeisten ikäpoliittisten tavoite- ja toimintaohjelmien suosituksia hyvinvoinnin, syrjäytymisen ehkäisemisen ja voimavarojen lisäämisen näkökulmista käsin. Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti median välittämiä käsityksiä vanhusten sosiaalisista ongelmista.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Vanhojen ihmisten asema yhteiskunnassa; vanhusten sosiaaliset ongelmat yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla; ikäpolitiikan käsite; ikäpolitiikan kehittyminen ja toteutustavat eri maissa; ikäpoliittiset tavoite- ja toimenpideohjelmat globaalilla, kansallisella ja paikallisella tasolla; vanhusneuvostojen tehtävät; media vanhusten sosiaalisten ongelmien määrittäjänä.
Opiskelumateriaali
Helander, V. 2004. Seniorikansalainen voimavarana: havaintoja ja pohdintoja ikäpolitiikan suuntaamiseksi; Vanhuus ja sosiaalityö 2007. Seppänen, Karisto, & Kröger. (soveltuvin osin) PS-kustannus; Kuluerästä voimavaraksi 2008. Suomi & Hakonen (toim.) PS-kustannus; Vanhuksen äänen kuuleminen 2005. Kankare & Lintula 2005 (toim.). Tammi; Lupaava kotihoito. Uusia toimintamalleja vanhustyöhön 2010. Engeström, Niemelä, Nummijoki & Nyman (toim.). (soveltuvin osin) PS-kustannus; Ikääntyminen ja päihteet. Ammatillisia kohtaamisia arjessa 2010. Nykky, Heino, Myllymäki, Rinne (toim.) Kirjapaja; Ajankohtaiset vanhuspoliittiset tavoite- ja toimenpideohjelmat.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätehtävät, itsenäinen tehtävä
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, itsenäinen ja/tai ryhmätehtävä, (arviointi 1-5)
Takaisin