Englanti
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | THO5A3 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Palo, Raija |
---|
Opettajatiimi: | Zegrea, Suzana |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
TH-2015   |
1-K   |
3.0   |
2016-01-01   |
2016-07-31   |
TH-2016   |
1-K   |
3.0   |
2017-01-01   |
2017-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa englannin kielellä kertoa itsestään ja hoitotyön koulutuksestaan. Opiskelija osaa käyttää hoitotyön englannin kielistä sanastoa kuvaillessaan tervettä ja sairasta ihmistä sekä haastatella ja esitellä potilaansa elämäntilanteen ja tilan. Opiskelija osaa kertoa suullisesti ja kirjallisesti suomalaisesta sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmästä sekä kuvailla sairaalan/terveyskeskuksen toimintaa. Opiskelija osaa ohjata ja neuvoa potilasta erilaisissa hoitotyön tilanteissa, käyttää erilaisia strategioita vuorovaikutustilanteissa sekä osaa huomioida puhekumppanin englannin kielen taidon omassa viestinnässään. Opiskelija osaa käyttää eri tapoja englannin kielisen tekstin lukemiseen ja osaa lukea erityyppisiä tekstejä.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei vaadita.
Sisältö
Hoitotyön englanninkielinen sanasto. Erilaisten tekstityyppien lukutaito. Kirjoittamisen ja erilaisten hoitotyölle tyypillisten vuorovaikutustilanteiden harjoittelu. Terveyden edistäminen, yleisimmät sairaudet, suomalainen sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmä sekä potilaan kohtaaminen englannin kielellä.
Opiskelumateriaali
Paul Mc Grory, Anna-Maija Pietilä – Healthy English, Edita Publishing Oy, ja opettajan osoittamat materiaalit.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Harjoitukset, pariharjoitukset, pienryhmätyöskentely, virtuaaliopiskelu, luento-opetus, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
5
Opiskelija viestii täsmällisesti ja tarkoituksenmukaisesti, suullisesti ja kirjallisesti englannin kielellä moniammatillisessa ja -kulttuurissa työyhteisössä vaativissakin vuorovaikutustilanteissa (esim. palaverit, hoitoneuvottelut ja palautekeskustelut). Hän esittelee eri vaihtoehtoja luontevasti ja monipuolisesti asiakkaiden/potilaiden ohjaustilanteessa ottaen huomioon potilaiden/ asiakkaiden kulttuuritaustan. Opiskelija haastattelee asiakkaita/potilaita tilanteen edellyttämällä tavalla ja viestii myös haastavissa ja odottamattomissa asiakas-/potilastilanteissa ammattimaisella tavalla. Opiskelija käyttää monipuolisia rakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi, käyttää täsmällisesti laajaa sosiaali-/terveysalan kieltä mukaan lukien oman erityisalansa terminologian, ääntää selkeästi ja luontevasti, viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä, hahmottaa nopeasti tekstin sisällön arvioidakseen kriittisesti lähteen luotettavuuden ja käyttää tehokkaasti eri keinoja viestinnän tukena.
3-4
Opiskelija viestii suullisesti ja kirjallisesti moniammatilliselle työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. puhelinkeskustelut, osaston ulkopuoliset konsultaatiot, suullinen ja kirjallinen raportointi, suullinen esitys esim. vakuutusasiakirjat). Opiskelija selittää ja perustelee yksilölliset potilasohjeet sekä kertoo tavallisimmista toimenpiteistä ja tutkimuksista, selvittää potilaan/asiakkaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa/elämän tilannetta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä, kirjaa potilaan/ asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa potilaan/ asiakkaan esittämiin kysymyksiin. Opiskelija käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin, käyttää hyvin sosiaali- ja terveysalan keskeistä sanastoa ja melko hyvin oman erityisalansa sanastoa, pyrkii viestimään tilanteen edellyttämällä tyylillä, ääntää melko luontevasti ja selkeästi, löytää silmäilemällä tekstin pääkohdat erilaisista sosiaali- ja terveysalan teksteistä ja käyttää eri keinoja viestinnän tukena.
1-2
Opiskelija selviytyy rutiiniluonteisissa, suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa moniammatillisessa työyhteisössä (esim. sähköposti, lomakkeiden täyttö, CV, työyksikön esittely). Opiskelija antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita erilaisille asiakkaille /ryhmille, kysyy potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan/ elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa potilaan/ asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi. Opiskelija ymmärtää omiin työtehtäviinsä liittyviä sosiaali- ja terveysalan tekstejä. Hän tekee kielen keskeisissä rakenteissa virheitä mikä vaikeuttaa viestintää ja voi aiheuttaa väärinkäsityksiä ja vaatii asian toistoa, käyttää sosiaali- ja terveysalan perussanastoa niin että tarpeelliset tiedot välittyvät kuulijalle ja lukijalle, ääntää ymmärrettävästi, mutta epätarkkuuksia saattaa esiintyä erityissanastossa, löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita ja turvautuu yleisesti käytettyihin apuvälineisiin viestinnässään.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen opintojakson työskentelymuotoihin, essee, suullinen ja kirjallinen koe. Arviointi 1-5. Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa vähintään 80% kontaktitunneista.
Harjoittelu
Teoriaopinto
Takaisin