Työfysioterapia

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG10BP034F
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Svahn, Tarja
Opettajatiimi: Haapala, Pia
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
FYSTER-2015   2-K   3.0   2017-01-01   2017-07-31  
FYSTER-2016   2-K   3.0   2018-01-01   2018-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
- tunnistaa työfysioterapian osana työterveyshuoltoa ja työhyvinvointia sekä tietää ohjaavan lainsäädännön
- osaa nimetä ergonomisia ja/tai työn kuormittavuuteen liittyviä ongelmia ja nimetä niihin parannusehdotuksia
- osaa tehdä yhteenvedon ja raportoida yhdessä muun työterveyshenkilöstön kanssa tai yksin tekemästään työpaikkaselvityksestä keskeiset asiat liittyen työergonomiaan ja työn fyysiseen kuormittavuuteen
- osaa toimia potilassiirroissa ergonomisten periaatteiden mukaisesti

Sisältö

- työhyvinvointi, työturvallisuus, työterveyshuolto, ergonomia käsitteinä
- ohjaava lainsäädäntö
- työpaikkaselvitys ja ergonominen selvitys osana sitä ja sen raportointi
- työn fyysinen kuormittavuus sekä potilassiirtojen ergonomia
- työhyvinvointia ylläpitävä toiminta

Opiskelumateriaali

Kirjallisuus:
Antti-Poika, M., Martimo, K-P., Husman, K.(toim.) 2006. Työterveyshuolto. Duodecim.
Ketola Ritva (toim), Hongisto Valtteri, Huuhtanen Pekka, Korhonen Pirjo, Kukkonen Ritva, Lehtelä Jouni, Näsänen Risto, Rasa Pirkko-Liisa, Toivonen Risto.2007. Toimiva toimisto. Työterveyslaitos.
Kukkonen, R. et al. (toim.) 2001. Työfysioterapia. 2. uud. p. Työterveyslaitos.
M. Launis, J.Lehtelä (toim) 2011. Ergonomia. Työterveyslaitos. Hki
Matikainen, E., Aro, T., Huunan−Seppälä, A., Kivekäs, J., Kujala, S. & Tola, S. 2004. Toimintakyky −arviointi ja kliininen käyttö. Duodecim.
Tamminen-Peter,L&ym.2011.Fyysisten riskien hallintamalli hoitoalalla. Tietosanomat Oy,Tallinna.
Työsuojeluhallinto.2014. Näyttöpäätetyö
www.tyosuojelu.fi/fi/
Uitti J. (toim.)2015 Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. ja uusi asetus tuli voimaan 1.1.2014.
http://www.kela.fi/asetus-hyvasta-tyoterveyshuoltokaytannosta-uudistuu
http://plus.edilex.fi/kela/fi/lainsaadanto/20130708
www.ttl.fi/internet/suomi/
www.tyoturva.fi/tyoturvallisuus/vointi/

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Tutoriaali-istunnot, asiantuntijaluennot, pienryhmätyöskentelyä, harjoitustyöt ja niiden esitykset sekä yhteistyö yritysten tai yhteisöjen kanssa.

Arviointikriteerit

Kiitettävä
Opiskelija osaa käyttää työhyvinvoinnin ja ergonomian ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen erilaisissa muuttuvissa toimintaympäristöissä.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä soveltaa työ-ja tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija osaa huomioida ergonomiset asiat monipuolisesti muuttuvissa ja ennakoimattomissa tilanteissa.Opiskelija arvioi ja kehittää omaa toimintaansa systemaattisesti ja kriittisesti .
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä. Opiskelija osaa raportoida ergonomiaselvityksen tulokset perustellusti muutosehdotusten kautta kehittäen toimintatapoja työyhteisön kanssa yhdessä.




Hyvä
Opiskelija osaa käyttää työhyvinvoinnin ja ergonomian ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti sekä soveltaa työ-ja tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija osaa huomioida ergonomiset asiat. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa systemaattisesti .
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen ja osaa raportoida ergonomiaselvityksen tulokset perustellusti.


Tyydyttävä
Opiskelija osaa käyttää työhyvinvoinnin ja ergonomian ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin suppeaa tietoperustaa käyttäen.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä osittain ohjatusti ja itsenäisesti sekä soveltaa työ ja tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija osaa huomioida ergonomiset asiat ohjatusti. Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa suppeasti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen ja osaa raportoida ergonomiaselvityksen tulokset.

Arviointimenetelmät

Kirjallinen raportti työpaikan ergonomiaselvitystyöstä muutosehdotuksineen

Takaisin