Viljelyn suunnittelu
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KA01CMYT05 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 10.0 op |
Vastuuopettaja: | Harmanen, Heikki |
---|
Opettajatiimi: | Riikonen, Leena |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
MAELINK-2015   |
3-S   |
5.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
MAELINK-2015   |
3-K   |
5.0   |
2018-01-01   |
2018-07-31   |
MAELINK-2016   |
3-S   |
5.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
MAELINK-2016   |
3-K   |
5.0   |
2019-01-01   |
2019-07-31   |
Osaamistavoitteet
Jakson tavoitteena on lisätä opiskelijan valmiuksia tilan kasvituotannon suunnitteluun ja kehittämiseen.
Opiskelija syventää tietojaan kuivatus- ja kastelumenetelmistä ja nurmiviljelystä sekä kasvitaudeista ja tuholaisista. Opiskelija hallitsee tilan peltoviljelyn suunnittelun viljelysuunnitelmaohjelmia hyödyntäen. Opiskelija saa valmiudet maatilan ravinnetalouden kehittämiseen ja tutkimustiedon hyödyntämiseen.
Opiskelijan työmäärä
267 tuntia, josta 50 % on ohjattua luokkatyöskentelyä ja 50 % ryhmien omatoimista opiskelua.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Yhteiset ammatilliset opinnot.
Sisältö
Kuivatus- ja kastelutarpeeseen vaikuttavat tekijät; kuivatusmenetelmät, niiden hyödyt ja hankkeiden eteneminen; kastelumenetelmät.
Taudit ja tuholaiset kasvilajeittain, kasvitautien ja tuhoeläinten torjuntamenetelmät.
Ravinnetaseet, niiden analysointi ja kehittäminen.
Nurmiviljely ja sen kehittäminen.
Opiskelija laatii tilan peltoviljelyn kehittämissuunnitelman kirjanpitoineen. Viljelysuunnitteluohjelma ja sen käyttö.
Opiskelumateriaali
Tilalta hankittava materiaali, jaetut ohjeet sekä MMM ym-päristötukioppaat: ympäristötuen ja luonnonhaittakorvauksen sitoutumisehdot ja luonnonmukainen viljely; viljelyoppaat; lajikekoetulokset ym.
Myyrinmaa ym. 2001. Ravinnetaseopas. Kestävä kehitys Vantaanjoella. Uudenmaan ympäristökeskus.
Ravinnetaseet. Ympäristötuen lisätoimenpide lannoituksen ja sadon ravinnemäärien seurantaan. 2008. Maaseutuvirasto.
Saatavuus: http://www.mavi.fi/fi/oppaat-ja-lomakkeet/viljelija/Documents/Ravinnetaseohje_2008.pdf
Ajankohtaisia kasvinsuojeluohjeita 2012. Kasvinsuojeluseura
Koskimies ym. 1999.
Luomupellon kasvinsuojelu. Tieto tuottamaan 84. ProAgria
Valkonen, Bremer & Tapio 1996. Kasvi sairastaa. Oppi kasvitaudeista. Yliopistopaino.
Tasapainoinen kasvinsuojelu-oppaat. Kasvinsuojeluseura
Saatavuus: http://www.kasvinsuojeluseura.fi/Tasapainoinen/tabid/1875/Default.aspx
Heinonen (toim.) Maa, viljely ja ympäristö, Luku 3 Maan vesitalous WSOY
Pajula ja Triipponen (toim.) Selvitys Suomen kastelutilanteesta. Suomen ympäristö 629.
(tai Sadetusopas 1979 Maatalouskeskusten liitto.)
Pajula ja Järvenpää (toim.), 2007 Maankuivatuksen ja kastelun suunnittelu. Suomen ympäristökeskuksen raportteja 23/2007, 187 s. Julkaisu on saatavana vain verkkojulkaisuna.
Saatavuus: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/39840/SYKEra_23_2007.pdf?sequence=1
Peltomaa 1999. Salaojien kunnossapito-opas (myös verkko-julkaisu), Salaojakeskus, Salaojituksen tukisäätiö ja Tekninen korkeakoulu.
Maan vesi ja ravinnetalous ojitus, kastelu ympäristö (soveltuvin osin).
Grass + material,
- Nurmirehujen tuotanto ja käyttö. 2010 ProAgria
- Laiduntaminen kannattaa. 2002. ProAgria
- Jaffner. 1991. Lönsammare vallodling. LTs förlag. Stockholm
- Lypsylehmän ruokinta. 2010 ProAgria
- Online material from the Finnish Grassland Society
- ARTTURI online service (MTT Agrifood Research Finland and VALIO)
- Other material as indicated
Muuta materiaalia osoituksen mukaan.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Johdantoluennot ja yhteistoiminnallinen ongelmakeskeinen oppiminen. Opiskelijat hankkivat aineiston todelliselta tilalta ja laativat sille suunnitelmat.
Arviointikriteerit
Taso 1. Opiskelija tuntee kuivatus ja kastelumenetelmät ja osaa tehdä viljelysuunnitelman, kasvinsuojelusuunnitelman ja ravinnetaselaskelman ohjatusti. Opiskelija löytää keinoja, joilla maatilan viljelyä ja ravinnetaloutta voidaan kehittää.
Taso 3. Opiskelija tuntee kuivatuksen ja kastelun merkityksen ja osaa tehdä viljelysuunnitelman, kasvinsuojelusuunnitelman ja laskee maatilan peltotaseet. Opiskelija selittää, kuinka eri tekijät vaikuttavat tilan taseisiin ja viljelysuunnitelman tekoon. Opiskelija analysoi ja tulkitsee maatilan viljelyä ja siihen vaikuttavia tekijöitä.
Taso 5. Opiskelija perustelee kuivatuksen ja kastelun merkityksen tilalla ja osaa tehdä viljelysuunnitelman, kasvinsuojelusuunnitelman ja laskee maatilan peltotaseet. Opiskelija pohtii ja perustelee taseisiin ja viljelysuunnitelmaan vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija analysoi tilan viljelyä ja esittää konkreettisia tilan kehittämistoimenpiteitä.
Arviointimenetelmät
Jatkuva arviointi sekä arviointi väliraporttien ja tehdyn työn perusteella, hyväksytyt tentit.
Takaisin