Ruoka ja terveys 2

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KI15BRPT025
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 2.0 op
Vastuuopettaja: Eromäki, Hillevi
Opettajatiimi: Eromäki, Hillevi ; Alanne, Soili
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
BIOEL-2016   2-K   2.0   2018-01-01   2018-07-31  
PALVELUJ-2016   2-K   2.0   2018-01-01   2018-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa käyttää hyväkseen tietojaan ihmisen ravitsemuksesta kehittäessään ravitsemispalveluja ja elintarvikkeita. Hän osaa tulkita erillisryhmien ravitsemussuositusten tavoitteita ja niiden toteuttamista käytännössä. Hän osaa arvioida ruokaa ottaen huomioon myös ravitsemustoksikologisen näkökulman.

Opiskelijan työmäärä

-54 h
(kontaktiopetus 30 %, harjoitustyöt 50 %, itsenäinen opiskelu 20 %)

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Ruoka ja terveys 1, osallistuminen

Sisältö

- ravitsemussuositukset
- eri-ikäisten ravitsemus
- ravitsemustoksikologia

Opiskelumateriaali

Erillisryhmien ravitsemussuositukset
Saatavuus: http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/ravitsemussuositukset/erillisryhmat

Korkeala, H. (toim) 2007. Elintarvikehygienia, ympäristöhygienia, elintarvike ja ympäristötoksikologia. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit Oy. Soveltuvin osin.

- Muu jaksolla osoitettu materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- Luennot, ryhmä- ja harjoitustyöt, verkkotyöskentely

Arviointikriteerit

5
Opiskelija osaa soveltaa tietoaan ihmisen ravitsemuksesta kehittäessään ravitsemispalveluja ja elintarvikkeita.
Hän osaa soveltaa erillisryhmien ravitsemussuositusten tavoitteita ja niiden toteuttamista käytännössä.
Opiskelija osaa vertailla ruokaa ravintoaineiden lähteenä ja toksikologisesta näkökulmasta.





3
Opiskelija osaa tulkita tietoaan ihmisen ravitsemuksesta kehittäessään ravitsemispalveluja ja elintarvikkeita.Hän osaa tunnistaa erillisryhmien ravitsemussuositusten tavoitteita ja niiden toteuttamista käytännössä.
Opiskelija osaa arvioida ruokaa ravintoaineiden lähteenä ja hän osaa arvioida ruokaa toksikologisesta näkökulmasta.

1
Opiskelija osaa kaavamaisesti hyödyntää tietoaan ravinnosta kehittäessään ravitsemispalveluja ja elintarvikkeita.
Hän osaa nimetä erillisryhmien ravitsemussuositusten tavoitteita ja toteuttaa niitä käytännössä.
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä ruoasta ravintoaineiden lähteenä ja osaa nimetä ruokaan liittyviä toksikologisia riskejä.

Arviointimenetelmät

Tentit , tehtävät ja harjoitustyöt, osallistumisaktiivisuus.

Takaisin