Ryhmätyö

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF08BYL0610
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Opettajatiimi: Saariaho, Marja-Liisa ; Veikkola, Kerttu
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2013   3-S   3.0   2015-08-01   2015-12-31  
SOSALA-2014   3-S   3.0   2016-08-01   2016-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa nimetä ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija osaa ohjata erilaisia ryhmiä ja hän tunnistaa ryhmäprosessin merkityksen ryhmän ohjauksen kannalta. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa ryhmätyön taitoja erilaisten ryhmien ohjaamiseen sosionomin työssä: vertaisryhmät, terapeuttiset ryhmät, ja toiminnalliset ryhmät. Hän osaa käyttää ja arvioida ryhmää yksilön toimintakyvyn edistämiseen.

Opiskelijan työmäärä

Luennot, ryhmän ohjaamisharjoitukset ja tentti 38h, itsenäinen opiskelu 40 h.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Sosiaalialan ensimmäisen vuoden opinnot pääosin.

Sisältö

– Ryhmätyö sosiaalityön menetelmänä
– Ryhmädynamiikka, ryhmän kehitysvaiheet, ryhmän tehtävät
– Vertaisryhmät, terapeuttiset ryhmät, toiminnalliset ryhmät
– Ohjaajan rooli ryhmässä
– Ryhmän ohjaaminen

Opiskelumateriaali

- Niemistö, R. 2007. (7.p) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia-kustannus
- Kataja J., Jaakkola T. & Liukkonen J. 2011. Ryhmä liikkeelle! Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. Taito-sarja. PS-Kustannus.
- Järvinen, R.-Taajamo, T. 2006. Vertaisryhmän ohjaajan käsikirja. MLL.
- Jouttimäki P., Kangas S. & Saurama E. 2011. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä – hankkeen loppuraportti. Soccan työpapereita 2011:1. ss. 92-143. saatavuus: http://www.socca.fi/files/1676/Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo_-_Visio_vahvasta_aikuissosiaalityosta_-hankkeen_loppuraportti.pdf

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, draama- ja vuorovaikutusharjoitukset, ryhmien ohjaamisharjoitukset ja tentti.

Opintojakso suoritetaan itsenäisenä opiskeluna Empowerment in social work -opintokokonaisuudessa. Tehtävä ja materiaalit opettajalta (Marja-Liisa Saariaho)

Arviointikriteerit

Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Hän osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti erilaisissa ryhmän ohjaamistilanteissa. Opiskelija tunnistaa ryhmän ohjaamisen perustiedot ja ryhmädynamiikan merkityksen ryhmän toiminnan kannalta. Opiskelija osaa ohjata erilaisia ryhmiä sosiaalialan työssä.
Taso 3-4:
Opiskelija edistää ryhmän toimintaa. Hän osaa ohjata haastavia asiakasryhmiä (vertaisryhmät, terapeuttiset ryhmät, toiminnalliset ryhmät). Opiskelija toimii tavoitteellisesti monimutkaisissa ryhmätilanteissa. Hän kykenee joustavaan, järjestelmälliseen, luovaan ja aktiiviseen ryhmän ohjaukseen.
Taso 5:
Opiskelija osoittaa luovaa ja innovatiivista ongelmanratkaisutaitoa. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida kriittisesti omia ryhmän ohjaustaitojaan ja toimintaansa ryhmässä. Opiskelija osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevaa ammatillista vuorovaikutus- ja yhteistyösuhdetta toimiessaan eri sosiaalialan asiakkaiden ryhmien ohjaajana. Hän ymmärtää sosiaalialan asiakkuuden merkityksen asiakkuuden kannalta.

Arviointimenetelmät

Arviointi koostuu seuraavista osioista: tuntityöskentely, ryhmän ohjaamisharjoitukset ja tentti.

Takaisin