Gerontologinen hoitotyö

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: GERAHK810
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 6.0 op
Vastuuopettaja: Lahti, Marita
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
VANTYO-2016   2-K   6.0   2018-01-01   2018-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sairaan vanhuksen hoitotyötä gerontologiseen tietoon perustuen, asiakaslähtöisesti, oikea-aikaiseen tarpeiden ja voimavarojen arviointiin perustuen. Hän osaa perustella ratkaisujaan tavoitteenaan vanhuksen kuntoutuminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen sekä elämänlaadun parantaminen. Hän osaa tukea saattohoitovaiheessa olevaa vanhusta ja hänen läheisiään tavoitteenaan hyvään elämään ja elämänlaatuun kuuluva arvokas kuolema. Hän tunnistaa gerontologisen hoitotyön kehittämishaasteita ja osoittaa eettistä osaamista.

Opiskelijan työmäärä

159 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Gerontologian perusteet, Geriatria, Anatomia ja fysiologia, Vanhuksen perushoiva

Sisältö

- keskeisten geriatristen sairauksien näyttöön perustuva hoito, seuranta ja kuntoutus
- gerontologisen hoitotyön ja kuntoutuksen prosessi
- gerontologisen hoitotyön auttamismenetelmät
- moniammatillinen yhteistyö
- asiakaslähtöiset, saumattomat palvelukokonaisuudet
- saattohoidon periaatteet

Opiskelumateriaali

- Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M & Vuorinen, S. 2012. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro Oy.
- Ahonen, O., Blek-Vehkaluoto, M., Ekola, S., Sulosaari, V. & Uski-Tallqvist, T. 2012. Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoitotyö. SanomaPro. (Soveltuvin osin)
- Eliopoulos C. 2013 Gerontological Nursing. Lippincott Williams Wilkins
- Tilvis, R., Pitkälä, K.; Strandberg, T., Sulkava, R.&Viitanen, M.(toim.). Geriatria. 2010.
- ajankohtainen opiskelumateriaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- luennot, laboraatiot, pienryhmätyöskentely, itsenäinen tiedonhankinta

Arviointikriteerit

Arviointi 1-5.
Taso 5:
Opiskelija perustelee ratkaisujaan teoreettisella tiedolla ja etsii uusia ratkaisuja gerontologiseen hoitotyöhön.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa perustella ratkaisujaan teoreetisella tiedolla.
Taso 1-2: Opiskelija eim kykene perustelemaan ratkasiujaan teoreettsiella tiedolla.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn sekä kaikkiin laboraatioihin. Saattohoitotehtävä. Tentti.

Harjoittelu

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.

Takaisin