Harjoittelu: Vanhuksen toimintakyvyn tukeminen palvelukeskuksessa / vanhainkodissa

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KFG11BE0141
Taso: AMK
Laajuus: 7.0 op
Vastuuopettaja: Hietaniemi, Elina
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija harjaantuu oman toimintansa eettisyyden reflektoivaan havainnointiin sekä vanhuksen hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen vanhusten palvelukeskuksessa /vanhainkodissa. Opiskelija harjoittelee muistelun ohjausta sekä musiikkiterapian ja muiden luovien menetelmien käyttöä vanhusten yksilö-ja ryhmätoiminnoissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija: osaa soveltaa gerontologista perustietoa palvelutalossa/vanhainkodissa olevan vanhuksen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin arviointiin ja edistämiseen; opiskelija osaa vanhusten ryhmätoimintojen ohjaamisen js soveltaa niissä vanhuksen hyvinvointia edistäviä menetelmiä (esim. muistelua, liikuntaa, musiikkia, kädentaitoja, kirjallisuutta, maalausta ja näiden menetelmien kokonaistamista TTAP-menetelmällä) Opiskelija alkaa pohtia omaa geronomiksi kasvamistaan.

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Palvelutalo/vanhainkoti ja sen tuottama palvelu osana yhteiskunnan vanhuspalvelujärjestelmää, Yksilöllinen vanheneminen subjektiivisena kokemuksena, elämänpiiri, palvelutarpeet ja niihin vastaaminen vanhusten palvelukeskuksessa, vanhuksen kokemukset elämänpiiristään vanhainkodissa; Osallistuminen palvelutalon /vanhainkodin palveluprosesseihin; Vanhusten toimintaryhmien ohjaamisen harjoittelu.

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Käytännön harjoittelu ja teemoitettu reflektiotehtävä sekä luovien toimintojen ohjaaminen sekä yksilö että ryhmämenetelmänä.

Arviointikriteerit

1. Taso (1-2)
Opiskelija kykenee oman toimintansa eettisyyden reflektoivaan havainnointiin sekä työyhteisön jäsenenä vanhuksen hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen vanhusten palvelukeskuksessa /vanhainkodissa. Opiskelija käyttää muistelun ohjausta sekä musiikkiterapiaa ja muiden luovien menetelmiä vanhusten yksilö-ja ryhmätoiminnoissa. Opiskelija osaa jossain määrin soveltaa gerontologista perustietoa palvelutalossa/ vanhainkodissa olevan vanhuksen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin arviointiin ja edistämiseen;hän kykenee vanhusten ryhmätoimintojen ohjaamiseen sekä soveltamaan niissä vanhuksen hyvinvointia edistäviä menetelmiä (esim. muistelua, liikuntaa, musiikkia, kädentaitoja, kirjallisuutta, maalausta ja näiden menetelmien kokonaistamista TTAP-menetelmällä) Opiskelija kykenee jossain määrin pohtimaan oman osaamisensa kehittämishaasteita.

2. Taso (3-4)
Opiskelija kykenee oman toimintansa eettisyyden reflektoivaan havainnointiin sekä vanhuksen hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen vanhusten palvelukeskuksessa /vanhainkodissa. Opiskelija osaa käyttää muistelun ohjausta sekä musiikkiterapiaa ja muiden luovien menetelmiä vanhusten yksilö- ja ryhmätoiminnoissa. Opiskelija osaa soveltaa gerontologista perustietoa palvelutalossa/ vanhainkodissa olevan vanhuksen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin arviointiin ja edistämiseen; hän osaa ohjata vanhusten ryhmätoimintoja sekä soveltaa niissä vanhuksen hyvinvointia edistäviä menetelmiä (esim. muistelua, liikuntaa, musiikkia, kädentaitoja, kirjallisuutta, maalausta ja näiden menetelmien kokonaistamista TTAP-menetelmällä). Opiskelija tuntee oman osaamisensa kehittämishaasteita.

3. Taso (5)
Opiskelija osoittaa kykenevänsä oman toimintansa eettisyyden reflektoivaan havainnointiin sekä vanhuksen hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen vanhusten palvelukeskuksessa /vanhainkodissa. Opiskelija osaa käyttää tavoitteellisesti muistelun ohjausta sekä musiikkiterapiaa ja muita luovia menetelmiä vanhusten yksilö- ja ryhmätoiminnoissa. Opiskelija osoittaa hallitsevansa ja kykenevänsä soveltamaan gerontologista perustietoa palvelutalossa/ vanhainkodissa olevan vanhuksen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin arviointiin ja edistämiseen; vanhusten ryhmätoimintojen ohjaamiseen sekä suunnitellusti soveltamaan niissä vanhuksen hyvinvointia edistäviä menetelmiä (esim. muistelua, liikuntaa, musiikkia, kädentaitoja, kirjallisuutta, maalausta ja näiden menetelmien kokonaistamista TTAP-menetelmällä) Opiskelija ymmärtää oman osaamisensa kehittämishaasteita.

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suoritettu käytännön harjoittelu ja reflektiotehtävä, sekä hyväksytysti suoritettu ryhmän ohjaamistilanteet (muistelu;TTPA). Näistä muodostetaan numeerinen arviointi 1-5.

Takaisin