Harjoittelu: Vanhuksen toimintakyvyn tukeminen palvelukeskuksessa / vanhainkodissa
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KFG11BE0141 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 7.0 op |
Vastuuopettaja: | Hietaniemi, Elina |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija harjaantuu oman toimintansa eettisyyden reflektoivaan havainnointiin sekä vanhuksen hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen vanhusten palvelukeskuksessa /vanhainkodissa. Opiskelija harjoittelee muistelun ohjausta sekä musiikkiterapian ja muiden luovien menetelmien käyttöä vanhusten yksilö-ja ryhmätoiminnoissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija: osaa soveltaa gerontologista perustietoa palvelutalossa/vanhainkodissa olevan vanhuksen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin arviointiin ja edistämiseen; opiskelija osaa vanhusten ryhmätoimintojen ohjaamisen js soveltaa niissä vanhuksen hyvinvointia edistäviä menetelmiä (esim. muistelua, liikuntaa, musiikkia, kädentaitoja, kirjallisuutta, maalausta ja näiden menetelmien kokonaistamista TTAP-menetelmällä) Opiskelija alkaa pohtia omaa geronomiksi kasvamistaan.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Palvelutalo/vanhainkoti ja sen tuottama palvelu osana yhteiskunnan vanhuspalvelujärjestelmää, Yksilöllinen vanheneminen subjektiivisena kokemuksena, elämänpiiri, palvelutarpeet ja niihin vastaaminen vanhusten palvelukeskuksessa, vanhuksen kokemukset elämänpiiristään vanhainkodissa; Osallistuminen palvelutalon /vanhainkodin palveluprosesseihin; Vanhusten toimintaryhmien ohjaamisen harjoittelu.
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Käytännön harjoittelu ja teemoitettu reflektiotehtävä sekä luovien toimintojen ohjaaminen sekä yksilö että ryhmämenetelmänä.
Arviointikriteerit
1. Taso (1-2)
Opiskelija kykenee oman toimintansa eettisyyden reflektoivaan havainnointiin sekä työyhteisön jäsenenä vanhuksen hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen vanhusten palvelukeskuksessa /vanhainkodissa. Opiskelija käyttää muistelun ohjausta sekä musiikkiterapiaa ja muiden luovien menetelmiä vanhusten yksilö-ja ryhmätoiminnoissa. Opiskelija osaa jossain määrin soveltaa gerontologista perustietoa palvelutalossa/ vanhainkodissa olevan vanhuksen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin arviointiin ja edistämiseen;hän kykenee vanhusten ryhmätoimintojen ohjaamiseen sekä soveltamaan niissä vanhuksen hyvinvointia edistäviä menetelmiä (esim. muistelua, liikuntaa, musiikkia, kädentaitoja, kirjallisuutta, maalausta ja näiden menetelmien kokonaistamista TTAP-menetelmällä) Opiskelija kykenee jossain määrin pohtimaan oman osaamisensa kehittämishaasteita.
2. Taso (3-4)
Opiskelija kykenee oman toimintansa eettisyyden reflektoivaan havainnointiin sekä vanhuksen hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen vanhusten palvelukeskuksessa /vanhainkodissa. Opiskelija osaa käyttää muistelun ohjausta sekä musiikkiterapiaa ja muiden luovien menetelmiä vanhusten yksilö- ja ryhmätoiminnoissa. Opiskelija osaa soveltaa gerontologista perustietoa palvelutalossa/ vanhainkodissa olevan vanhuksen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin arviointiin ja edistämiseen; hän osaa ohjata vanhusten ryhmätoimintoja sekä soveltaa niissä vanhuksen hyvinvointia edistäviä menetelmiä (esim. muistelua, liikuntaa, musiikkia, kädentaitoja, kirjallisuutta, maalausta ja näiden menetelmien kokonaistamista TTAP-menetelmällä). Opiskelija tuntee oman osaamisensa kehittämishaasteita.
3. Taso (5)
Opiskelija osoittaa kykenevänsä oman toimintansa eettisyyden reflektoivaan havainnointiin sekä vanhuksen hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen vanhusten palvelukeskuksessa /vanhainkodissa. Opiskelija osaa käyttää tavoitteellisesti muistelun ohjausta sekä musiikkiterapiaa ja muita luovia menetelmiä vanhusten yksilö- ja ryhmätoiminnoissa. Opiskelija osoittaa hallitsevansa ja kykenevänsä soveltamaan gerontologista perustietoa palvelutalossa/ vanhainkodissa olevan vanhuksen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin arviointiin ja edistämiseen; vanhusten ryhmätoimintojen ohjaamiseen sekä suunnitellusti soveltamaan niissä vanhuksen hyvinvointia edistäviä menetelmiä (esim. muistelua, liikuntaa, musiikkia, kädentaitoja, kirjallisuutta, maalausta ja näiden menetelmien kokonaistamista TTAP-menetelmällä) Opiskelija ymmärtää oman osaamisensa kehittämishaasteita.
Arviointimenetelmät
Hyväksytysti suoritettu käytännön harjoittelu ja reflektiotehtävä, sekä hyväksytysti suoritettu ryhmän ohjaamistilanteet (muistelu;TTPA). Näistä muodostetaan numeerinen arviointi 1-5.
Takaisin