Opintokokonaisuuden tavoitteena on syventää Asiakkuus, media ja kirjasto -opintojakson tavoitteita ja sisältöjä. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa analysoida informaatiolukutaidon osa-alueita ja suunnitella niihin liittyviä ohjaus- ja opetustilanteita ja -kokonaisuuksia eri-ikäisille. Hän tunnistaa lasten ja nuorten median käytön tapoja ja osaa soveltaa niitä ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa myös muokata mediakasvatusaineistoja ja -tilanteita erityisryhmien tarpeisiin.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojaksojen alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Kirjastopedagogiikka ja mediakasvatus 6 op
Sisältö
Informaatiolukutaidon osa-alueet oppimisen ja ohjauksen näkökulmasta, kouluttajana toimimisen valmiudet, opetustilanteiden ja -kokonaisuuksien suunnittelu, toteutus ja arviointi. Lapset ja nuoret erilaisten medioiden käyttäjinä ja mediasisältöjen tuottajina. Erityisryhmille tarkoitettujen mediakasvatuksellisten materiaalien suunnittelu ja ohjaustilanteiden toteutus.
Opiskelumateriaali
Opintojaksojen opiskelumateriaalit kerrotaan tarkemmin toteutusten alussa.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, kirjalliset tehtävät, käytännön harjoitustyöt ja työelämän kanssa toteutettavat projektit.
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojaksojen alussa.
Arviointimenetelmät
Kirjallisten tehtävien, harjoitustöiden ja projektien suunnitteluun ja toteutukseen osallistumisen perusteella. Jokaisen opintojakson osan arviointimenetelmät kerrotaan tarkemmin opintojakson osan alussa.
Harjoittelu
Opintokokonaisuuteen ei sisälly harjoittelua.
Lisätietoja
Opintokokonaisuus sisältää seuraavat opintojaksot:
Informaatiolukutaito 5 op,
Kouluttajavalmiudet 5 op,
Kouluttajaprojekti 5 op,
Lapset ja nuoret median käyttäjinä 5 op,
Erityisryhmien mediakasvatus 5 op.