Johtaminen ja laadunhallinta sosiaali- ja terveyspalveluissa
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | SHO3D3 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Palo, Raija |
---|
Opettajatiimi: | Kuhalampi, Katriina |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SH-2015   |
3-S   |
3.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
SH-2016   |
3-S   |
3.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toimia itsensä johtamisen sisäistäen. Opiskelija osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan. Hän osaa ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Opiskelija osaa arvioida hoitotyön laatua kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Hän ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson toteutussuunnitelmassa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei tarvita edeltäviä opintoja.
Sisältö
Suomen lainsäädäntö sekä kansalliset laatusuositukset ja -vaatimukset. Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta. Potilasturvallisuuden osa-alueet: hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus, HaiPro.
Opiskelumateriaali
Laaksonen, H., Niskanen, J. & Ollila, S. 2012. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Edita.
Tiedelehtien artikkelit: Premissi, Hallinnon tutkimus, Tutkiva hoitotyö ja muut alan kansalliset ja kansainväliset julkaisut.
Potilasturvallisuusopas. 2011. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Terveydenhuollon laatuopas. 2011. Kuntaliitto.
Marquis & Huston. 2012. Leadership Roles and management Functions in Nursing. Lippincott. Williams & Willkins.
Bishop, V. 2009. Leadership for nursing and allied health care professions / editor: Veronica Bishop. Mainhead: McGrawHill Open University Press.
Ajankohtainen opiskelumateriaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Johdantoluennot, asiantuntijaluennot, verkko-opetus, yhteistoiminnallinen opetus, tehtävä, seminaarityöskentely, itsenäinen opiskelu.
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit kirjattu opintokokonaisuudessa Sosiaali- ja terveyspalvelujen laatu ja turvallisuus keskivaiheen opinnoissa.
Arviointimenetelmät
Seminaaritehtävä.
Harjoittelu
Teoriaopintojakso.
Takaisin