Hoitotyön tutkimus- ja kehittämistoiminta

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG09AIHE921
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 7.0 op
Vastuuopettaja: Palo, Raija
Opettajatiimi: Peltoniemi, Annu ; Kyrönlahti, Eija ; Majasaari, Hilkka ; Mesiäislehto - Soukka, Helinä ; Kuhalampi, Katriina ; Vierre, Else ; Toukola, Marja ; Salminen-Tuomaala, Mari
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
HOITOTYO-2013SH   2-S   2.0   2014-09-01   2014-12-31  
HOITOTYO-2013SH   2-K   4.0   2015-01-02   2015-07-31  
HOITOTYO-2013SH   3-K   1.0   2016-01-01   2016-07-31  
HOITOTYO-2013TH   2-K   5.0   2016-01-01   2016-07-31  
HOITOTYO-2013TH   3-S   1.0   2016-08-01   2016-12-31  
HOITOTYO-2013TH   3-K   1.0   2017-01-01   2017-07-31  
SH-2014   2-S   2.0   2015-08-01   2015-12-31  
SH-2014   2-K   4.0   2016-01-01   2016-07-31  
SH-2014   3-K   1.0   2017-01-01   2017-07-31  
TH-2014   2-K   2.0   2017-01-01   2017-07-31  
TH-2014   3-S   4.0   2017-08-01   2017-12-31  
TH-2014   3-K   1.0   2018-01-01   2018-07-31  

Osaamistavoitteet

INNOVAATIO-OSAAMINEN

Opiskelija osaa hankkia kriittisesti arvioiden tutkimustietoa erilaisista alansa suomenkielisistä ja vieraskielisistä tietolähteistä. Opiskelija osaa lukea tieteellisiä julkaisuja ja tehdä johtopäätöksiä niiden hyödynnettävyydestä hoitotyössä. Opiskelija osaa perustella hoitotyön toimintansa näyttöön perustuvan hoitotyön lähtökohdista. Opiskelija osaa kehittää hoitotyötä ja ammattia tutkimusmenetelmiä hyväksikäyttäen.

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Tiedonhankinta suomalaisista ja kansainvälisistä tietolähteistä. Tutkimusprosessi. Tutkimukselliset lähestymistavat. Tutkimusmenetelmät. Tutkimussuunnitelma. Aineiston keruu- ja analyysimenetelmät. Tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys. Tutkimuksen suullinen ja kirjallinen esittäminen. Posteri.

Opiskelumateriaali

Hirsjärvi, s., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15.uudistettu painos. Helsinki:Tammi.
Saatavuus:
http://goo.gl/0yFUXA

Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2009. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: WSOYpro Oy.
Saatavuus:
http://goo.gl/ch8BnU
http://goo.gl/mL6mb0

Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2011. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki : WSOYpro
Saatavuus:
http://goo.gl/gG4oCG
http://goo.gl/HHre4J

Polit, D.F., Beck, C.T. & Hungler, B.P. 2001. Essentials of nursing research: methods, appraisal and utilization. 5. ed. Philadelphia:Lippincott.
Saatavuus:
http://goo.gl/E9IVSK


Hoitotiede, Tutkiva hoitotyö
Saatavuus:
http://goo.gl/D9zQu1
http://goo.gl/pdwTm7

Muu ajankohtainen tutkimuskirjallisuus ja lähdemateriaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, seminaarityöskentely, itsenäinen ja reflektoiva työskentely

Arviointikriteerit

5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa ja kansainvälisessä kehittämistyössä sekä analysoi ammattiosaamistaan päätöksenteossa.

3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja viestintäosaamistaan yhteistyössä ammattialansa toimijoiden kanssa tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

1- 2
Opiskelija
- käyttää tiedonhankinta- ja viestintäosaamistaan hyödyntäen niitä kehittämisprosesseissa

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamista

Arviointimenetelmät

Kokeet, tehtävät, itsearviointi ja vertaisarviointi

Lisätietoja

T&K opintopisteitä 7 op

Takaisin