Perhetyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KF08BPS0410 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 4.0 op |
Vastuuopettaja: | Martin, Eeva-Kaija |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2013   |
2-K   |
4.0   |
2015-01-02   |
2015-07-31   |
SOSALA-2014   |
2-K   |
4.0   |
2016-01-01   |
2016-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa nimetä perhetyön tavoitteet ja periaatteet lapsiperheiden varhaisen tuen palveluissa sekä lapsi- ja perhekohtaisessa lastensuojelussa. Hän tunnistaa perhetyön prosessin sisällön osana lapsi- ja perhekohtaista lastensuojelua. Opiskelija osaa nimetä erilaisia perhetyön menetelmiä ja osaa soveltaa niitä esimerkkeihin. Opiskelija osaa määritellä perhetyön ratkaisukeskeisen ohjauksen periaatteet sekä osaa soveltaa yhdessä toisen opiskelijan kanssa ko. lähestymistapaa asiakasesimerkkiin.
Opiskelijan työmäärä
- luennot, ryhmätyöt, harjoitukset, asiantuntijaluennot, opintokäynnit, tentit 44 h
- itsenäinen opiskelu 60 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ensimmäisen vuoden opinnot pääosin.
Sisältö
- Perhetyön määrittely
- Perhekeskustoiminta
- Ehkäisevä lastensuojelu ja lastensuojelun perhetyö
- Omaohjaajatyö
- Perhetyön toiminnalliset menetelmät
- Perhetyön ratkaisukeskeinen ohjaus
Opiskelumateriaali
- Lasten, nuorten ja lapsiperheiden palvelujen uudistaminen: Lasten Kaste - kehittämistyöstä pysyväksi toiminnaksi. Hastrup,Hietanen-Peltola, Jahnukainen & Pelkonen (toim.) Raportti/Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 3/2013.
Saatavuus: http://tinyurl.com/pkhrtrp
Saatavana: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104345/URN_ISBN_978-952-245-831-5.pdf?sequence=1
- Heino, T. 2008. Lastensuojelun avohuolto ja perhetyö: kehitys, nykytila, haasteet ja kehittämisehdotukset.Selvitys lastensuojelun kehittämisohjelmalle. Työpapereita 9/2008. http://www.thl.fi/tutkimus ja kehittäminen/julkaisut/KTL:n ja Stakesin julkaisut/verkkojulkaisut/työpapereita 2008.
Saatavuus: http://tiny.cc/77ae5w
- Möller, S. 2004. Sattumista suunnitelmallisuuteen: Lapsen elämäntilanteen kartoitus lastensuojelussa. Pesäpuu.
Saatavuus: http://tiny.cc/60be5w
- Rönkkö, L. 2008. Ratkaisu− ja voimavarakeskeinen näkökulma vuorovaikutuksessa. Teoksessa. Vilen, M.,Leppämäki, P. & Ekström, L. (toim.) Vuorovaikutuksellinen tukeminen. WSOY, 171−203.
Saatavuus: http://tiny.cc/khce5w
- www.lastensuojelunkasikirja.fi
- Perheen parhaaksi:Perhetyön arkea. 2012. Järvinen,R; Lankinen, A;Taajamo,T:,Veistilä, M;Virolainen A. 2.uud.p. Helsinki:Edita.
Saatavuus: http://tiny.cc/b9be5w
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt, harjoitukset, asiantuntijavierailut, opintokäynnit, paritentti, yksilötentti
Arviointikriteerit
Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä perhetyön tavoitteet ja periaatteet lapsiperheiden varhaisen tuen palveluissa sekä lapsi- ja perhekohtaisessa lastensuojelussa. Hän tunnistaa perhetyön prosessin sisällön osana lapsi- ja perhekohtaista lastensuojelua.
Opiskelija osaa nimetä erilaisia perhetyön menetelmiä ja osaa soveltaa niitä tavanomaisiin tapauksiin. Opiskelija osaa määritellä perhetyön ratkaisukeskeisen ohjauksen periaatteet sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisiin tapauksiin.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää perhetyön tavoitteet ja periaatteet lapsiperheiden varhaisen tuen palveluissa sekä lapsi- ja perhekohtaisessa lastensuojelussa. Hän osaa selittää perhetyön prosessin sisällön osana lapsi- ja perhekohtaista lastensuojelua.
Opiskelija osaa valita erilaisia perhetyön menetelmiä ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija osaa selittää perhetyön ratkaisukeskeisen ohjauksen periaatteet sekä osaa ratkaista työelämän tilanteita ko. lähestymistapaa soveltaen.
Taso 5:
Opiskelija osaa monipuolisesti, kriittisesti ja kehittävästi arvioida lapsiperheiden varhaisen tuen ja lastensuojelun perhetyön tavoitteita, periaatteita ja merkitystä yksilö- ja yhdyskuntatasolla.Hän osaa analysoida perhetyössä käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa monipuolisesti selittää perhetyön ratkaisukeskeisen ohjauksen periaatteet sekä osaa soveltaa innovatiivisesti ko. lähestymistapaa työelämän tilanteisiin.
Arviointimenetelmät
Arviointi koostuu seuraavista osioista:
tuntityöskentely 20%, paritentti 40% ja yksilötentti 40%.
Takaisin