Opintojakson jälkeen opiskelija osaa toimia tasavertaisena kehittäjänä kokemusasiantuntijoiden kanssa.
Opiskelijan työmäärä
130 t (18 luennot + 112 etäopiskelu)
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Asiakas kuluttajana ja palvelunkäyttäjänä
Osallisuuden käsite ja sen kritiikki
Osallistumisen tasot ja muodot
Palvelunkäyttäjät osallistujina
Opiskelumateriaali
Simmons, Richard (2009) Understanding the differentiated consumer in public services. In R. Simmons, M. Powell & I. Greener (eds.) The consumer in public services. Choice, values and difference. Bristol: Policy Press, 235-254.
Saatavuus:http://tiny.cc/5yvx4w
Beresford, Peter & Salo, Markku (2008) Kokemuksen muodonmuutos - kohti käyttäjien omaa tutkimustoimintaa. Helsinki: Mielenterveyden Keskusliitto.
Saatavuus: http://tiny.cc/7zvx4w
Laitila, Minna (2010) Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä. Fenomenografinen lähestymistapa. Kuopio: Itä-Suomen yliopisto.
Saatavuus: http://tiny.cc/t3vx4w
Toikko, Timo (2011) Kokemusasiantuntija palveluiden kehittäjänä. Teoksessa P. Ruuskanen, K. Savolainen & M. Suonio (toim.) Toivo sosiaalisessa. Toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä. Kuopio: UNIpress, 103-117.
Saatavuus: http://tiny.cc/14vx4w
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja etäopiskelu.
Arviointikriteerit
Taso 1-2
Opiskelija osaa kuvailla asiakuuteen liittyviä erilaisia rooleja ja positioita.
Taso 3-4
Opiskelija osaa vertailla asiakkuuteen liittyviä erilaisia rooleja ja positioita.
Taso 5
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti asiakuuteen liittyviä rooleja ja positioita.
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu opiskelijan itsenäsiin tehtäviin, arviointi 1-5.