Kehittämistoiminta

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF21TUTKE04
Tyyppi: Pakollinen
Taso: Ylempi AMK
Laajuus: 4.0 op
Vastuuopettaja: Toikko, Timo
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kehittämisprosessin.

Opiskelijan työmäärä

104 t (18 luennot ja 86 etäopiskelu)

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Kehittämistoiminnan vaiheet: perustelu, organisointi, toiminta ja arviointi

Kehittämisprosessin erilaiset mallit: lineaarinen, spiraalimainen ja spagettimainen prosessi.

Tarveanalyysin työkalut: esimerkiksi toimijamatriisi ja toimijoiden tulkintamatriisi, fokus-ryhmätekniikka, sähköiset kyselytyökalut

Opiskelumateriaali

Walter. Maggie (2009) Párticipatory action research, sivut 1-8. http://www.oup.com.au/__data/assets/pdf_file/0003/198228/WAL_SRM2_ORC_21_3pp.pdf

Ja kaksi seuraavista:

Engeström, Yrjö (2004) Ekspansiivinen oppiminen ja yhteiskehittely työssä. Tampere: Vastapaino.
Saatavuus: http://tiny.cc/fx1x4w

Heikkinen, Hannu; Rovio, Esa & Syrjälä, Leena (2006) Toiminnasta tietoon. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Saatavuus: http://tiny.cc/fz1x4w
2., tark. p. 2007
Saatavuus: http://tiny.cc/001x4w

Heikkilä, Asta; Jokinen, Pirkko & Nurmela, Tiina (2009) Tutkiva kehittäminen. Helsinki: WSOY.
Saatavuus: http://tiny.cc/s31x4w

Satka, Mirja; Karvinen¬-Niinikoski, Synnöve; Nylund, Marianne & Hoikkala, Susanna (2005) Sosiaalityön käytäntötutkimus. Lahti: Palmenia-kustannus.
Saatavuus: http://tiny.cc/481x4w

Seppänen-Järvelä, Riitta & Karjalainen, Vappu (2006) Kehittämistyön risteyksiä. Helsinki: Stakes.
Saatavuus: http://tiny.cc/5d2x4w

Seppänen-Järvelä, Riitta & Vataja, Katri (2009) Työyhteisö uusille urille. Jyväskylä: PS-kustannus.
Saatavuus: http://tiny.cc/oi2x4w

Toikko, Timo & Rantanen, Teemu (2009) Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.
Saatavuus: http://tiny.cc/lk2x4w
e-kirja
Saatavuus: http://tiny.cc/6l2x4w

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot ja etäopiskelu

Arviointikriteerit

Taso 1-2
Opiskelija osaa kuvailla erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä

Taso 3-4
Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämistoiminan tyyppejä.

Taso 5
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä

Arviointimenetelmät

Arvionti perustuu opiskelijan itsenäisiin tehtäviin, 1-5.

Takaisin