Laadullinen tutkimus ja analyysi

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF21TUTKE11
Tyyppi: Pakollinen
Taso: Ylempi AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Zechner, Minna
Opettajatiimi: Zechner, Minna ; Tiilikka, Tiina
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
YSOSKO-2016   1-K   5.0   2017-01-01   2017-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää laadullisen tutkimuksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön tutkimushankkeessa.

Opiskelijan työmäärä

104 t (luennot + etäopiskelu)

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Laadullisen tutkimuksen tyypit

Tapaustutkimuksen asetelmat

Käsitteet ja teoreettinen kehys

Aineistot ja niiden analyysi

Opiskelumateriaali

Esimerkiksi:

Flick, Uwe (2014) An introduction to qualitative research London: Sage.

Jokinen, Arja; Juhila, Kirsi & Suoninen, Eero (2016) Diskurssianalyysi: teoriat, peruskäsitteet ja käyttö. Tampere: Vastapaino.

Kananen, Jorma (2014) Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä: miten kirjoitan kvalitatiivisen opinnäytetyön vaihe vaiheelta. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Laine, Markus, Bamber, Jarkko & Jokinen, Pekka (toim.) (2007) Tapaustutkimuksen taito. Helsinki: Gaudeamus.

Pitkäranta, Ari (2014) Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä: työkirja ammattikorkeakouluun. Helsinki: e-Oppi.

Ronkainen, Suvi ym. (2011) Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: WSOYpro.

Ruusuvuori, Johanna; Nikander, Pirjo, & Hyvärinen Matti (toim.) (2010) Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.

Ruusuvuori, Johanna & Tiittula, Liisa (toim.) (2005) Haastattelu. Tutkimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapaino.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot ja etäopiskelu

Arviointikriteerit

Taso 1-2
Opiskelija tuntee ja osaa kuvailla laadullisen tutkimuksen perusteet ja arvioida erilaisia laadullisia tutkimuksia.

Taso 3-4
Opiskelija osaa vertailla erilaisia laadullisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa valita soveltuvia menetelmiä erilaisiin tutkimuskohteisiin.

Taso 5
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erilaisia laadullisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa toteuttaa laadullista tutkimusta.

Arviointimenetelmät

Arvioniti perustuu opiskelijan itsenäisiin tehtäviin, arvionti 1-5.

Harjoittelu

Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua.

Takaisin