Toimintatutkimus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | GERATK200 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
VANTYO-2015   |
3-S   |
3.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
VANTYO-2016   |
3-S   |
3.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee työelämän kehittämisen lähestymistapoja ja menetelmiä. Hän osaa tuottaa tietoa työelämän kehittämiseen yhdistämällä käytäntöä ja tutkimusta. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhdessä työelämätahon ja/tai asiakkaiden kanssa toimintatutkimusta soveltavan ja eettisesti perustellun kehittämistoiminnan/-projektin.
Opiskelijan työmäärä
80 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät
Sisältö
- Toimintatutkimus, tutkimuksellinen kehittämistoiminta, kehittävä työntutkimus
- tiedon hankinta, kehittämistehtävän/-kysymyksen ja tavoitteen asettaminen, kehittämistyön eteneminen
- erilaiset tutkimuksellisen kehittämisen menetelmät ja aineistot
- kehittämisprosessin ja tulosten arviointi
- johtopäätösten tekeminen
Opiskelumateriaali
- Heikkinen, H., Rovio, E. ja Syrjälä, L. (toim.) 2007. Toiminnasta tietoon. Kansanvalistusseura.
- Toikko, T. & Rantanen T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere University Press. (soveltuvin osin)
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
luennot, yhteistoiminnallinen työskentely
Arviointikriteerit
Taso 5:
Opiskelija osaa analysoida työelämän kehittämisen lähestymistapoja ja menetelmiä. Hän osaa suunnitella kehittämistoimintaa/-projektin yhteistyössä työelämän ja/tai iäkkäiden asiakkaiden kanssa. Opiskelija kykenee analysoimaan toiminnallisesta prosessista eri menetelmin tuotettua tietoa ja pystyy perustelemaan, arvioimaan ja raportoimaan prosessin, tutkimuksellisuuden ja kehittämisehdotukset.
Taso 3:
Opiskelija osaa vertailla työelämän kehittämisen lähestymistapoja ja menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa toimintatutkimuksellista otetta kehittämistyössään ja pystyy perustelemaan ja raportoimaan prosessin, tutkimuksellisuuden ja kehittämisehdotukset.
Taso 1:
Opiskelija osaa kuvailla jonkun työelämän kehittämisen lähestymistavan tai menetelmän. Hän osaa käyttää toimintatutkimuksellista otetta kehittämistyössään ja pystyy raportoimaan tulokset.
Arviointimenetelmät
ryhmätentti
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Takaisin