Toimintatutkimus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: GERATK200
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
VANTYO-2015   3-S   3.0   2017-08-01   2017-12-31  
VANTYO-2016   3-S   3.0   2018-08-01   2018-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee työelämän kehittämisen lähestymistapoja ja menetelmiä. Hän osaa tuottaa tietoa työelämän kehittämiseen yhdistämällä käytäntöä ja tutkimusta. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhdessä työelämätahon ja/tai asiakkaiden kanssa toimintatutkimusta soveltavan ja eettisesti perustellun kehittämistoiminnan/-projektin.

Opiskelijan työmäärä

80 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät

Sisältö

- Toimintatutkimus, tutkimuksellinen kehittämistoiminta, kehittävä työntutkimus
- tiedon hankinta, kehittämistehtävän/-kysymyksen ja tavoitteen asettaminen, kehittämistyön eteneminen
- erilaiset tutkimuksellisen kehittämisen menetelmät ja aineistot
- kehittämisprosessin ja tulosten arviointi
- johtopäätösten tekeminen

Opiskelumateriaali

- Heikkinen, H., Rovio, E. ja Syrjälä, L. (toim.) 2007. Toiminnasta tietoon. Kansanvalistusseura.
- Toikko, T. & Rantanen T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere University Press. (soveltuvin osin)

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

luennot, yhteistoiminnallinen työskentely

Arviointikriteerit

Taso 5:
Opiskelija osaa analysoida työelämän kehittämisen lähestymistapoja ja menetelmiä. Hän osaa suunnitella kehittämistoimintaa/-projektin yhteistyössä työelämän ja/tai iäkkäiden asiakkaiden kanssa. Opiskelija kykenee analysoimaan toiminnallisesta prosessista eri menetelmin tuotettua tietoa ja pystyy perustelemaan, arvioimaan ja raportoimaan prosessin, tutkimuksellisuuden ja kehittämisehdotukset.
Taso 3:
Opiskelija osaa vertailla työelämän kehittämisen lähestymistapoja ja menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa toimintatutkimuksellista otetta kehittämistyössään ja pystyy perustelemaan ja raportoimaan prosessin, tutkimuksellisuuden ja kehittämisehdotukset.
Taso 1:
Opiskelija osaa kuvailla jonkun työelämän kehittämisen lähestymistavan tai menetelmän. Hän osaa käyttää toimintatutkimuksellista otetta kehittämistyössään ja pystyy raportoimaan tulokset.

Arviointimenetelmät

ryhmätentti

Harjoittelu

opintojakso ei sisällä harjoittelua

Takaisin