Tavoitteena on, että opiskelija osaa esitellä suomalaista kirjastoverkkoa ja kirjasto-organisaatioita osana yhteiskunnan tietohuoltoa ja kirjasto-organisaatioiden kehitystä, nykytilaa, palveluja ja tulevaisuuden visioita. Opiskelija osaa käytännön kirjastotyössä soveltaa palvelujen kehittämisen, tuotteistamisen, markkinoinnin ja arvioinnin menetelmiä. Hän osaa toimia myös monikulttuurisessa ympäristössä ja kehittää eri kulttuureista maahan muuttaneiden kirjastopalveluja
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 338 h:
- mistä Kirjasto- ja tietopalvelualan perusteet 104 h
- mistä Monikulttuurisuus kirjastossa 78 h
- mistä Kirjastopalvelujen kehittäminen ja arviointi 78 h
- mistä Kirjastopalvelujen tuotteistaminen ja markkinointi 78 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Kirjasto- ja tietopalvelualan perusteet -osan suorittaminen on edellytyksenä muiden opintojakson osien suorituksille.
Sisältö
- yleinen länsimainen kirjastojen historia tiivistetysti; Suomen kirjastojen kehitysvaiheet yhteiskunnallisessa viitekehyksessä; erilaiset kirjastot ja tietopalveluorganisaatiot, niiden toimintamuodot ja palvelut sekä palvelujen suunnittelun, kehittämisen ja arvioinnin menetelmät; kirjastoalan tulevaisuuden näkymät: ajankohtaiset kehittämishankkeet ja strategiat. Opintojakson isältöjä ovat myös kirjastopalvelujen tuotteistaminen, kirjastopalvelujen markkinointikeinot ja -käytännöt sekä toimiminen monikulttuurisessa kirjastossa.
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson osien alussa.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmätyöskentely, itsenäinen tiedonhaku harjoitustehtäviin, yksilö- ja ryhmätentit, oppimispäiväkirjat.
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson osien alussa.
Arviointimenetelmät
Arviointi koostuu seuraavista osista: kirjalliset tentit, ryhmä- ja muut harjoitustyöt, oppimispäiväkirjat.
Harjoittelu
Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua.
Lisätietoja
Opintojakso sisältää osat:
Kirjasto- ja tietopalvelualan perusteet 4 op,
Monikulttuurisuus kirjastossa 3 op,
Kirjastopalvelujen kehittäminen ja arviointi 3 op,
Kirjastopalvelujen markkinointi ja tuotteistaminen 3 op