Ikäteknologia
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | GERAEV400 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Koivula, Anna-Kaarina |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
VANTYO-2015   |
4-S   |
3.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
VANTYO-2016   |
4-S   |
3.0   |
2019-08-01   |
2019-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa hankkia monipuolisesti tietoa ikäteknologiasta. Opiskelija osaa tunnistaa käyttäjälähtöisen teknologian mahdollisuuksia ja rajoitteita ikäihmisten osallistumisen ja toimintakyvyn edistämiseksi. Opiskelija osaa kuvata eettisiä kysymyksiä ikäteknologian käytössä.
Opiskelijan työmäärä
80 tuntia
Opiskelumateriaali
- Leikas (toim.) 2014. Ikäteknologia. Vanhustyön keskusliitto. Tutkimuksia 2.
- Riikonen, M & Palomäki, S-L. 2014. Seurantateknologia muistisairaan ihmisen näkökulmasta - autonomiaa vai tunkeilevuutta? Gerontologia 38 (2014) :3, ss. 143-155.
- Lesnoff-Caravaglia (toim.) 2007. Gerontechnology. Growing old in a technologicat society.
- Mäki 2011. Ikäteknologian kokeilut Suomessa. KÄKÄTE-raportteja 1.
- muu opettajan osoittama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
verkko-opetus
Arviointikriteerit
Taso 5:
Opiskelija osaa pohtia geroteknologian hyötyjä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Opiskelija osaa analysoida geroteknologisia kysymyksiä eettisestä näkökulmasta.
Taso 3:
Opiskelija osaa kuvata geroteknologisia apuvälineitä ja niitten hyötyjä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Opiskelija osaa tunnistaa geroteknologiaan liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Taso 1:
Opiskelija osaa nimetä geroteknologiaan liittyviä piirteitä.
Arviointimenetelmät
arviointimenetelmät ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Takaisin